Opstart Growth Marketing

In het vorige blog over Growth Marketing gaven we een introductie over Growth Marketing, wat de verschillen zijn met online marketing en het proces van Growth Marketing. In dit blog gaan we dieper in op onder andere de marketingkanalen en hoe je kan starten met Growth Marketing.

Hoe zet je de marketingkanalen in?

Er zijn erg veel marketingkanalen die je kan inzetten voor jouw campagnes. Je kan natuurlijk niet alle kanalen tegelijk inzetten.  Het is hierbij belangrijk om goed in te spelen op je doelgroep. Op welke kanalen zijn zij het meest actief, zodat je het meeste resultaat kan behalen.

Growth marketing heeft als hoofddoel specifieke technieken te gebruiken of te experimenteren om je sociale media aanhang snel te vergroten.

Bron: Sortlist

De meest populaire marketingkanalen zijn als volgt:
– Social media advertenties
– Display advertenties
– Zoekmachine advertenties (SEA)
– Content marketing
– Zoekmachine optimalisatie
– Email marketing

Natuurlijk zijn er nog veel meer marketingkanalen die je kan gebruiken. Een combinatie van een aantal marketingkanalen kan zorgen voor het beste resultaat. Doe hiervoor goed onderzoek naar de behoeften van de doelgroep(en) en kijk welke kanalen je het beste kan inzetten. Het gaat er uiteindelijk om dat je mensen bereikt die ook daadwerkelijk de intentie hebben om klant te kunnen worden.

Welke tools worden er gebruikt?

Growth Marketeers kunnen gebruik maken van een hoop marketing tools om de campagnes te ondersteunen.

Een aantal tools die je kan gebruiken zijn: Google Analytics, Zapier, Hotjar, Monday, Cyfe, Ahrefs, en Hubspot. Er zijn natuurlijk nog veel meer tools die handig kunnen zijn om jouw campagnes te ondersteunen. Deze tools zijn een goed startpunt, maar het allerbelangrijkste is een sterke Growth Marketing strategie. Hieronder lees je hier nog een paar tips over om aan de slag te kunnen.

Hoe start ik nou met Growth Marketing?

Nu hoor ik je denken, leuk al die tools en marketingkanalen, maar hoe ga ik nu aan de slag?

Als eerste is het belangrijk om een goede hypothese op te stellen en deze te bespreken en te herzien na afloop van de campagne. Daarnaast is data enorm belangrijk voor het opstellen van een goede campagne. Gebruik hiervoor zowel kwantitatieve als kwalitatieve data om een zo’n goed mogelijk proces te kunnen volgen. Gebruik hiervoor de juiste meetsystemen en zorg dat deze goed ingesteld staan. Het is natuurlijk niet tof als je beslissingen neemt aan de hand van verkeerde data.

Zodra zich een kans voordoet die je niet kan laten liggen, grijp die dan aan. Houdt hierbij wel goed het lange termijn proces in het achterhoofd. Ook moet je niet bang zijn om te falen. Het ophalen van feedback kan heel waardevol zijn voor jouw volgende campagne. Een Growth Marketeer is altijd afhankelijk van feedback loops.

En als laatste: vier je successen! Deel je resultaten via je persoonlijke netwerk op o.a. LinkedIn. Misschien krijg je wel goede feedback om te gebruiken bij een volgende campagne.

Hulp nodig?

Ben je benieuwd geraakt naar Growth Marketing of heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je hier graag bij! Stuur ons gerust een bericht via ons contactformulier.

Bronnen:
Unmuted