Podcast: als content maken je werk mag zijn

Als ik geraakt word door een manier om content te maken, dan ben ik er vaak wel snel bij om het ook zelf uit te proberen. Iets van eerst uiteraard alles op een rijtje zetten, maar dan spring ik ook gewoon in het diepe en ga het doen.

Zo ben ik altijd blijven schrijven (blogs en nieuwsberichten), heb ik regelmatig korte video’s gemaakt (videografie), spreekt fotografie mij dagelijks aan (beeld) . Het maken van content vind ik een feestje. Je maakt mij erg blij als ik een verhaal mag helpen opbouwen en neerzetten.

Alleen maar schrijven hoe leuk het kan zijn, dan denk ik … tja… laat ik het ook zelf uitproberen.

Anita Holthuis- van Leeuwenkamp
Auteur boek Proba

Denken

Veel mensen die mij al wat langer kennen/volgen weten dat als ik aan de slag ga met iets, het nooit half doe. Ik stort mij er zelf volledig in. Ik dompel mij onder in de theorie, ga verschillende podcasts volgen en dan ga ik aan de slag. In dit geval heb ik al het voorwerk gedaan, maar ik heb er voor gekozen om mij te laten assisteren en te begeleiden door iemand die ik 200% vertrouw en waar van ik weet dat het resultaat ook voldoet aan mijn wensen en kwaliteitseisen. Zelfs wel meer dan dat.

Ik heb eerst meer gelezen over de achtergrond van podcasts. Inmiddels weet ik dat podcasts voor miljoenen Nederlanders niet meer weg te denken zijn uit het dagelijks leven. Tijdens de ochtendwandeling, de reis naar het werk in de auto of in de trein. Ook als er gewerkt wordt, staat er vaak een podcast op ipv een radioprogramma.

Podcast

Zelf ben ik erg fan van podcasts en luisterboeken. Je bepaalt zelf het moment om te luisteren, maar de inhoud die je aangeboden krijgt (de podcasts die ik volg) zijn informatief en interessant om te luisteren.

De belangrijkste vraag die ik mij zelf stelde: “Waarom zou het voor mij leuk zijn om op de podcast trein te springen”. Ik wilde antwoorden krijgen op de belangrijkste do’s en don’ts van podcasts opnemen en distribueren, zowel op inhoudelijk als technisch vlak. Ook wilde ik meer achtergrond informatie hoe ik met podcasts mijn gewenste doelgroepen kan binden, boeien en behouden.

Want 1 ding weet ik wel. Het was een feestje om de podcasts voor te bereiden, bij de geïnterviewden op bezoek te gaan en om samen met Mirjam de opnames uit te voeren. Een prachtig ‘vakantiegevoel.

Een goede podcast is wat mij betreft geloofwaardig en gericht op luisteraars. Je blijft weg van directe reclame en deelt juist je kennis; ik heb het dus in de podcasts niet continu over het boek.

Het gaat in de podcasts om de praktijkverhalen. Wij gaan de diepte in en creëren een eigen wereld voor het publiek. We hebben een podcast gemaakt die echt een verhaal vertellen. Je moet zelf bepalen of de inhoud je boeit! Het zou tof zijn als je de serie podcasts gaat luisteren. Wie weet wil je straks wel meer van de ervaringsverhalen horen! Dan hoor ik het graag.

DOEN

In de samenwerking met Myrian Ermes ben ik in de wereld van Podcast gedoken. Het doel welke wij samen hebben bepaald: het opnemen van praktijkverhalen rondom mijn boek Proba zodat er direct mooie praktijkverhalen komen om Proba bij de tweede druk te ondersteunen.

Niet alleen het verhaal van de podcast was belangrijk, maar ook de inzet van de juiste apparatuur en het zorgvuldig editen van de opname. Voor de technische aspecten heb ik mijzelf laten ondersteunen door een volledige begeleiding door Mirjam Ermes inclusief haar editer: Jos Martens.

Resultaat van het voorwerk

  • Wij hebben een plan opgesteld en doel voor de podcastserie.
  • Wij hebben de link gelegd met de vragen die zijn gesteld nav de eerste druk van het boek. De antwoorden komen terug in de podcastserie.
  • Wij hebben de in totaal 6 podcasts opgenomen en bewerkt.
  • Met de inzet van Myrian heb ik de nodige uitleg gekregen welk platform ik in kan zetten om de serie op de verschillende platformen te distribueren.

Voor mij is het al een succes!

Podcastserie: ‘Van denken naar doen’

De eerste podcast gaat in september 2022 online. Ik heb onwijs zin om de podcasts te gaan delen om de resultaten aan jullie te laten horen. Volg ons via LinkedIn en Instagram.