Podcast als onderdeel van je content?

Podcast als onderdeel van je content?

Eigenlijk zet ik, Anita pas sinds kort de podcast in om mijzelf up-to-date te houden rondom onderwerpen waar ik in geïnteresseerd ben. Ideaal om tijdens een lange autorit of tijdens een zaterdagmiddag te luisteren en jezelf te informeren over business-ontwikkelingen.

Uiteraard spelen veel bedrijven in op de toenemende populariteit en breiden hun contentstrategie uit met een podcast, maar wat kan een podcast eigenlijk voor jouw bedrijf betekenen? Ik vind het een superleuke ontwikkeling, maar zelf aan de podcast… voor mij volgens mij nog wat te vroeg. Al moet ik zeggen dat ik liever iets met mijn stem op zou willen nemen, dan in een filmpje… daar ben ik toch minder sterk in, hahaha.

Inspireren

Als wij kijken naar de stappen hoe wij content voor ons zelf indelen, dan kan een podcast goed gebruikt worden als content welke in staat is informatie en inspiratie over te dragen. Het kan uiteraard ook amuseren. Klanten kunnen middels een podcast leuke interviews, inspirerende verhalen en trends & ontwikkelingen volgen. Grote kans dat jij jouw klant positief beïnvloedt met een inspirerend verhaal. De tijd en gelegenheid om een podcast te luisteren is tijd en plaats onafhankelijk (als je oortjes meeneemt).

Interesseren

Probeer met je verhaal bij jezelf te blijven. Het verhaal wat persoonlijk is, biedt uiteindelijk een hechtere band met de doelgroep. De intieme en diepgaande eigenschappen van podcasts kunnen een goede manier zijn om dichterbij je doelgroep te komen. Wat net als bij social media berichten en/of blogs, vlogs etc. belangrijk is: ‘consistentie’. Zorg voor structuur, opvolging van je podcasts.

Podcasts en amusement

Wie luistert nou niet naar een ochtendprogramma, of ‘s middags naar huis naar een middag-radioprogramma. Wist je dat je met een podcast een gelijk resultaat kunt behalen? Ik vergelijk het wel enorm met de blogs die ik door de jaren heen heb geschreven. Als je aandacht besteedt aan feitjes binnen het vakgebied, of interviews met gastsprekers uitvoert etc. vinden mensen het ook leuk om te lezen/luisteren. Als je er echt een verhaal van kan maken, dan komt er ook een stukje entertainment/amusement naar voren.

Informatie brengen is informatie komen halen

Zelf luister ik veel podcasts omdat ik hiermee geïnformeerd wordt over trends en ontwikkelingen in het vakgebied waar ik graag in bij wil blijven. Als je podcasts goed inzet, kan een podcast een positieve en zichtbare bijdrage leveren aan jouw contentstrategie. Ik ben benieuwd naar jouw favoriete podcasts!

Overige resultaten Podcasts?

Met een blog heb ik in het verleden op mijn eigen platform echt laten zien dat ik het leuk vond om kennis/kunde te delen over een thema. Een strakke podcast kan laten zien dat jij een ‘autoriteit’ bent binnen jouw vakgebied. De mogelijkheden tot kennisdeling, storytelling en interviews met interessante gasten geven jouw doelgroep een sterk, vertrouwd en persoonlijk beeld van jouw bedrijf. Het integreren van informatie over jouw producten en diensten kan op een goede manier gecombineerd worden met de content en zo deel je naast je verhaal ook een verkoopbericht.

Zo zeggen wij altijd ‘social beleving en social sales moeten bij elkaar komen! Nou, dat kan prima in een podcast’.

Geen reactie's

Geef een reactie