Proba | Smart doelstellingen

Bij het bepalen van je doelstellingen is het heel belangrijk om daar echt even de tijd voor te nemen. Je denkt misschien: als ik weet wat ik wil bereiken, dan is dat voldoende.

Helaas werkt het vaak anders. Onduidelijke doelstellingen gaan een eigen leven leiden. Als het later puntje bij paaltje komt, weet je niet meer wat je met elkaar wilde bereiken. Dus bedenk echt: hoe concreter, hoe beter!

SMART-doelstellingen

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

SMART

De meeste mensen kennen de term SMART wel. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Iedereen die geprobeerd heeft om doelstellingen echt SMART te maken weet, dat is niet gemakkelijk.

Daarom kan je het beste eerst alle losse onderdelen invullen. En denk niet dat je per se bij de S moet beginnen. Als je nog niet alles direct weet, begin dan met de dingen die je wel kan benoemen. Vaak weet je meer dan je denkt. Wees ook niet bang om hulp te vragen, zeker als je weinig ervaring hebt met het maken van SMART-doelen.

Zo Specifiek mogelijk

Bij het opstellen van een SMART-doel is het belangrijk het doel echt specifiek te maken. Dat doe je met behulp van de 5 W’s.

  1. Wat ga je doen?
  2. Voor wie ga je het doen en/of wie wil je bereiken?
  3. Wanneer wil je het bereikt hebben?
  4. Waarom wil je dit bereiken.
  5. Waarmee wil je het bereiken.

Hoe maak je het Meetbaar

Aan de hand van welke cijfers of voorwaarden kan je bepalen of je jouw doel behaald hebt? Beantwoord deze vragen om dit scherp te krijgen:

  1. Wat wil je realiseren?
  2. Hoeveel moet er gerealiseerd worden?
  3. Hoe meet je dat?
  4. Wat is het eindresultaat en wanneer (resultaten) heb je dat gehaald?

 

Als je een goede 0-meting hebt gedaan op basis waarvan je hebt bepaald wat je gaat doen kan je dit vaak redelijk gemakkelijk invullen. Heb je geen informatie of cijfers over de huidige situatie? Dan wordt meten erg lastig. Bepaal dan eerst hoe je de huidige situatie kan meten.

Er zijn ook situaties waarin je niet gemakkelijk kan meten wat de exacte verbetering is. Denk bijvoorbeeld aan het resultaat van een training of een verbetering in de ervaren gastvrijheid. Dan kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld vooraf een enquête uit te voeren.

Acceptabel voor jezelf en anderen

Een acceptabel doel houdt in dat het doel logisch is ontstaan uit je werkzaamheden en dat jij zelf maar ook je collega’s en manager ook achter het doel staan. Het moet niet zomaar uit de lucht komen vallen. Het bereiken van je doel moet echt een toegevoegde waarde hebben.

Realistisch uitvoerbaar

Een realistisch doel. Dat klinkt vrij logisch maar wordt vaak over het hoofd gezien. Met een realistisch haalbaar doel motiveer je niet alleen jezelf, maar ook alle andere mensen die erbij betrokken zijn. En als je doel te moeilijk of te makkelijk is, dan raak je snel de motivatie kwijt. Dat wil je niet! Stel je jezelf de volgende vragen:

  • Zijn de stappen die je moet zetten haalbaar?
  • Heb je genoeg kennis en middelen in huis?
  • Kan je het echt beïnvloeden met de middelen die je hebt?
  • Is het doel niet te makkelijk of moeilijk?

 

Als je bijvoorbeeld 10.000 bezoekers per maand naar je webwinkel wil trekken terwijl je er nu maar 100 hebt is dat misschien een te grote stap. En andersom als je er met gemak al 9.900 hebt is het misschien helemaal niet activerend om de 10.000 te halen.

Tijdgebonden

Om er zeker van te zijn dat je je doel hebt behaald, zijn een startdatum en einddatum ideaal. Hierdoor weet je precies waar je aan toe bent en houdt de deadline je gemotiveerd. SMART-doelen zijn daarom ook vaak meer voor de korte tot middellange termijn. Heb je een lange termijn doel? Probeer deze dan op te splitsen in kleinere, kortere doelen. Maak je doelstelling tijdgebonden door de volgende vragen mee te nemen:

  • Wanneer ga je van start?
  • Wanneer wil je jouw doel gehaald hebben?

Een voorbeeld

Stel nu dat je als organisatie de omzet van je webwinkel wilt verhogen. Je hebt je onderzoek gedaan en het blijkt dat je dit het beste kan doen door je naamsbekendheid te vergroten zodat er meer bezoekers naar je webshop komen. Daarom besluit je tot een campagne op social media.

Voor de WebwinkelXPro (Specifiek; wie) starten we in januari 2022 (Tijdgebonden) met een social media campagne (Specifiek; wat) om de naamsbekendheid vergroten (Specifiek; waarmee) zodat we maandelijks meer dan 10.000 bezoekers naar onze webwinkel trekken (Specifiek; wie & Meetbaar) teneinde de omzet te vergroten met tenminste 20.000 Euro per maand (Specifiek; waarom en meetbaar). Deze doelstelling willen we op 31 juli 2022 (Tijdgebonden) behaald hebben en daarna consolideren.

Tip!

Je doelstelling hoeft niet per se volledige en goedlopende zin te zijn. Als dat niet lukt, maak dan gewoon een opsomming. Het doel is niet het schrijven van een prachtige volzin. Je wilt bereiken dat iedereen de doelstelling begrijpt en ondersteunt zodat jullie samen aan de slag kunnen met het bereiken van jullie doel. Wat is jullie volgende doel? Misschienen mogen wij hier wel onderdeel van zijn?