Prosos bezoekt de Webwinkel Vakdagen 2020

Een bezoek aan de Webwinkel Vakdagen met interessante sessies over uiteenlopende onderwerpen en geïnspireerd worden door andere ondernemers.

Wat ons vooral is opgevallen is dat bij webwinkels steeds meer wordt ingezet op omnichannel, dus het bedienen van klanten middels meerdere platformen. Ook zijn de betalingsproviders in grote aantallen aanwezig, door de toenemende online betalingen uiteraard een zeer belangrijk aspect in onze wereld.

Sprekers

Voor ons waren toch de keynotes het meest interessant, sprekers zoals Roland Kahn (Coolinvestments), Colette Cloosterman-van Eerd (Jumbo) en Ynzo van Zanten (Tony’s). Ondernemers die met passie werken aan hun bedrijf en goed kunnen vertellen hoe het bedrijf groeit (of juist niet) en wat de kernwaardes zijn. Wat is volgens hen de reden van het succes of waar verwachten ze succes mee te behalen.

Techniek is heel belangrijk voor de klantbeleving

Daarom investeren bedrijven veel in techniek om de klantbeleving zo optimaal mogelijk te kunnen maken en te houden.

Roland Kahn, Cool Investments

Een ondernemer in hart en nieren en vooral bekend bij een breed publiek als de eigenaar van winkelketen CoolCat. Inmiddels is Roland Kahn veel meer dan alleen ondernemer. Hij inspireert mensen met zijn ervaring en is met zijn investeringsmaatschappij continu opzoek naar succes. Echter, hoe kan een ‘old-school’ retail ondernemer mee in de online wereld? Dat is erg lastig, erkent ook Roland Kahn zelf. Het draait vooral om beleving aldus Roland Kahn, en dat is zowel in een fysieke winkel als online erg belangrijk, hoe creëer je dat mensen zich thuis voelen en graag bij je langs komen.

Roland Kahn, Cool Investments

Een ondernemer in hart en nieren en vooral bekend bij een breed publiek als de eigenaar van winkelketen CoolCat. Inmiddels is Roland Kahn veel meer dan alleen ondernemer. Hij inspireert mensen met zijn ervaring en is met zijn investeringsmaatschappij continu opzoek naar succes. Echter, hoe kan een ‘old-school’ retail ondernemer mee in de online wereld? Dat is erg lastig, erkent ook Roland Kahn zelf. Het draait vooral om beleving aldus Roland Kahn, en dat is zowel in een fysieke winkel als online erg belangrijk, hoe creëer je dat mensen zich thuis voelen en graag bij je langs komen. 

Colette Cloosterman-van Eerd (Jumbo)

Jumbo is een Brabants familiebedrijf dat inmiddels al meer dan 95 jaar bestaat. Door de klant altijd centraal te zetten, is Jumbo één van de best gewaardeerde supermarktketens. Grappig om te zien dat Jumbo al heel vroeg na de start is gaan proberen het thuisbezorgen via o.a. Teletekst op de kaart te zetten. De markt was er toen nog niet klaar voor, maar de familie is altijd bezig geweest te bepalen wat er nodig is om de klant optimaal te bedienen.

7 kernwaardes

Ook hier draait het wederom om klantbeleving, hoe ervaren mensen de winkel en wat willen ze graag. Dit is waarom Jumbo de 7 kernwaardes heeft laten uitzoeken, wat zijn de 7 meest belangrijke onderdelen voor een klant? Wij denken dat we kunnen zeggen dat Jumbo hier goed op inspeelt ze bekijken echt per winkel wat de klanten in de regio belangrijk vinden en richten de winkel hier verder op in. Zo is het overal net een beetje anders.

De ontwikkelingen bij Jumbo staan niet stil, foodyard, maaltijdbezorging en het verder blijven ontwikkelen van de bestelomgeving. We gaan de komende jaren nog veel van Jumbo horen!

Ynzo van Zanten (Tony’s Chocolonely)

Een van de beste sessies van de dag, dus derhalve oprecht best for last! De kernwaarde van Tony’s is heel anders dan wat we eerder vandaag hebben gezien. Het bedrijf is opgericht om een eind te maken aan moderne slavernij, ze noemen zichzelf een mug die door inmiddels marktleider te zijn goed bij de concurrentie kan ‘prikken’. Met waanzinnig lekkere chocolade geven ze het voorbeeld en laten ze zien dat chocolade maken anders kan: in smaak, verpakking en de manier waarop ze met de cacaoboeren omgaan: door lange termijnrelaties en een eerlijke, transparante keten.

Mindset 

Opvallend is dat Tony’s een aparte mindset heeft als het gaat om ondernemen, mensen staan voorop en dat betekent niet alleen de mensen die werken in de cacao-industrie in landen zoals Afrika maar ook de eigen medewerkers.

De komende jaren lijkt het erop dat Tony’s steeds meer van de doelstellingen gaat bereiken. Ze draaien dan wel nagenoeg geen winst maar ze hebben een missie en wij verwachten dat ze daar zeker in gaan slagen! 

Samenvatting

Al met al kijken wij persoonlijk terug op een beurs waar vooral webwinkeliers hun hart kunnen ophalen, er zijn enorm veel mogelijkheden en de markt verandert enorm. De Webwinkel Vakdagen bieden een toegankelijke manier om kennis te maken met deze ontwikkelingen. Of je nu een kleine ondernemer met een webshop bent of eigenaar van een groot bedrijf die online ‘iets’ zou willen gaan doen.

Vanuit Prosos is ons wel opgevallen dat veel bedrijven inzetten op een klantvraag en op deze manier klanten binnenhalen. Dit is in sommige gevallen heel goed, simpelweg omdat de klantvraag terecht is en ook hetgeen is wat de klant echt nodig heeft. In de online wereld is de klantvraag echter soms te gedoseerd en heeft het onze voorkeur te kijken en te bepalen wat de klant echt nodig heeft. Als we naar de bakker gaan voor een brood, dan is het logisch dat we ook een brood krijgen. Maar als we naar een bedrijf toestappen voor betere vindbaarheid van een webwinkel, is dit dan daadwerkelijk het enige wat deze klant nodig heeft of kunnen we verder kijken?

Bij Prosos zetten we graag een stapje extra en bekijken we samen met jou wat de juiste aanpak moet zijn. We bespreken dit graag met je!