Social advies: hoe vermijd je hashtag-foutjes?

Social advies: hoe vermijd je hashtag-foutjes?

Vorige week deelden wij al een top 7 met hashtag-foutjes. In dit blog geven wij advies over hoe je deze hashtag-foutjes kunt vermijden. Voordat we ingaan op de hashtag-foutjes, is het goed om nog even stil te staan bij de hashtag zelf.

Wat is een hashtag?

Een hashtag is een woord of zin met als prefix het #-leesteken. Het gaat dus om een woord inclusief het hekje als voorvoegsel. Een bericht wordt door die combinatie makkelijk gevonden. Je vindt hashtags terug op allerlei social mediakanalen, zoals Twitter, Facebook, Instagram en Google+. De hashtag wordt hierbij vooral gebruikt als een tag-aanduiding. Zo’n aanduiding bestaat uit één of meerdere woorden, al dan niet gescheiden door een ‘underscore’ in plaats van een spatie. Hashtags zijn een belangrijk onderdeel van social mediamarketing en groei, vooral op Instagram en Twitter. Toch blijkt in de praktijk de juiste toepassing van hashtags een beetje verwarrend te zijn. Hieronder hebben we in willekeurige volgorde een top 7 met hashtag-foutjes opgesteld, die mensen en bedrijven steeds weer maken. Daarbij adviseren wij hoe je dit soort foutjes kunt voorkomen.

1. Helemaal geen hashtags gebruiken

De grootste fout die je kunt maken is helemaal geen hashtags te gebruiken. Ook al heb je al een bepaalde naams- of merkbekendheid, vergeet niet om hashtags in tweets of Instagram-posts te zetten. Wanneer je jouw merk op social media aan het op-/uitbouwen bent, dan helpt ieder extra, doelgericht bericht voor je bekendheid en aandacht voor jouw bedrijf, producten of diensten. Hashtags zijn een snelle manier om die aandacht en bekendheid te krijgen.Bovendien zijn hashtags een zoekmiddel. Als je ze dus op social media inzet, kunnen meer mensen jouw profiel, berichten en content vinden. Zodra je weet hoe je hashtags goed gebruikt in je social mediamarketing, ben je in staat om mensen, die niet in jouw netwerk zitten, te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerpen of content. Koester daarom groei en merk-/ naamsbekendheid online.

2. Alleen populaire of algemene hashtags gebruiken

Een van de makkelijk te maken hashtag-fouten is alleen populaire hashtags te gebruiken. In theorie is het zinvol om de meest populaire hashtags te gebruiken voor zichtbaarheid. Echter, in de praktijk bereik je er niet de benodigde resultaten op lange termijn mee. Maak je veel gebruik van algemene hashtags, dan zijn die niet nuttig voor je business. Uiteraard zul je likes krijgen, maar niet van de mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf of merk. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit en niet de kwantiteit. Daarom kun je beter op zoek gaan naar hashtags die:

  • specifiek voor je beoogde doelgroep zijn
  • te maken hebben met de context van je berichten
  • markt- of branche-gerelateerde trefwoorden (keywords) zijn

3. Te veel hashtags in een bericht plaatsen

Eenvoudige social mediaberichten zijn goed en soms gebruiken we hashtags in titels of bijschriften, ook wel bekend als een caption. Wat we vaak zien is dat mensen heel veel hashtags in een bericht of bijschrift gebruiken. Te veel hashtags zorgen er echter voor dat anderen je bericht helemaal niet lezen omdat ze door al die hashtags je berichten mijden. Een basisregel is om 1 tot 3 hashtags in je bericht te gebruiken. Zodra je er meer gebruikt, wordt het een slecht leesbare warboel.

4. Geen onderzoek doen naar de hashtags voordat je ze gebruikt

Nog een grote hashtag-fout is om geen grondig onderzoek te doen naar de hashtags die je wilt gaan gebruiken. Voordat je besluit om de hashtag toe te passen in je berichten, zet ze eerst in een Twitter- of Instagram-zoekopdracht.  Zo ontdek je wat voor afbeeldingen en berichten er opkomen. Een beetje onderzoek vooraf kan je uiteindelijk een hoop gedoe besparen. Er zijn diverse research-tools voor hashtags, zoals Hastags.org of speciaal voor Instagram Tagsforlikes.com. Wij kunnen je daar verder over adviseren.

5. Geen gebruikmaken van lokale hashtags

Maak je geen gebruik van lokale hashtags, terwijl je wel een kantoor of fabriek hebt of een doelgroep in een specifiek gebied wilt bereiken? Dan doe je het niet helemaal goed. Als je betrokken wilt raken bij een gemeenschap, stad of regio, is het gebruik van een lokale hashtags erg zinvol. Zo kom je onder de aandacht bij de mensen van een gemeenschap, stad of regio en bouw je relaties op. Wil je bijvoorbeeld in je standplaats Apeldoorn contacten leggen of bekendheid krijgen, probeer hashtags uit als #Apeldoorn of #055. Steun je een lokaal evenement, gebruik dan de hashtag van het event zodat je in beeld komt bij andere deelnemers, organisatoren of bezoekers.

6. Geen nieuwe hashtags proberen of testen, maar vasthouden aan je vaste hashtags

Je gebruikt, test en vertrouwt op hashtags die aandacht (engagement) trekken van het juiste publiek. De fout op hashtaggebied die je hier kan maken, is dat je te gemakkelijk gaat leunen op die vertrouwde hashtags en geen tijd besteedt aan het ontdekken van nieuwe. Neem daarom af en toe de tijd om je lijst met hashtags te vernieuwen en een paar nieuwe hashtags te testen. De social mediawereld is dynamisch, constant in beweging. Daarom zijn sommige hashtags niet meer zo belangrijk of succesvol als ze waren. Ontdek nieuwe hashtags die nu efficiënter werken voor jouw bedrijf of merk.

7. Succes en impact van gebruikte hashtags niet analyseren of meten

Veel bedrijven en merken gebruiken hashtags om hun berichten te kunnen volgen gedurende specifieke campagnes, zoals een wedstrijd of winactie. Vervolgens wordt het analyseren en meten vergeten. Echter, de analyse en meting van het succes van zo’n campagne zijn essentieel voor de ontwikkeling van je social mediamarketing. Een mogelijkheid om dit succes te analyseren of de groei van je bereik te meten, is het traceren van hashtags. Dit kan eenvoudig door het bijhouden van het aantal berichten met een specifieke hashtag. Je kunt ook tools gebruiken om allerlei metingen te doen. Het team van Prosos helpt je daar graag bij.

Wilt u in het vervolg op de hoogte blijven van dit soort adviezen en tips? Schrijft u zich dan nu in voor onze nieuwsbrief. Uiteraard kunt u ook contact met ons opnemen om uw ideeën en wensen op social media of online gebied met elkaar te bespreken. Het Prosos-team staat voor u klaar!

Geen reactie's

Geef een reactie