Social Beleving: klanten reizen en beleven

Social Beleving: klanten reizen en beleven

Het is van belang dat potentiële kopers jouw organisatie vinden en zich meer aangetrokken voelen tot het online aanbod. Daarbij gaat het vooral om de kwaliteit en zeker niet om de kwantiteit. Interesseer, overtuig, activeer en inspireer. In onze vorige maandblogs bespraken wij de inbound-acitiviteit Social Advies en de inbound-pijler Interesseer. Dit blog staat in het teken van de inboundactiviteit Social Beleving. De overige inboundpijlers en -activiteiten komen in volgende blogs aan de orde.

Reizen en beleven

We doen veel, waarbij klanten ons ervaren. Ze zijn bijzonder tevreden of juist ontevreden. Welke doorwerking heeft dit in social media? Wat zie je hiervan terug op social media? Is dit zichtbaar en te beïnvloeden? Is het mogelijk dat wij het gesprek in gang zetten of deelnemen aan het gesprek? Tijd om met ‘Social Beleving’ aan de slag te gaan. Daarbij staat centraal hoe je met Social Media de beleving van en de klantreis in jouw organisatie positief beïnvloedt en monitort.

Klantreis

Elke klant heeft contact met jouw organisatie, er zijn verschillende fases te benoemen, voor tijdens en na het bezoek (dienstverlening of commercieel). De klantreis start steeds vaker online en is door de smartphone ook mobiel geworden.

De klantreis start als jouw (potentiële) klant zich op de website van jouw organisatie oriënteert voor de organisatie. Onderdelen van de klantreis zijn o.a. de wijze van ontvangst in het gebouw tot en met het vertrek, maar ook het dagelijks bezoek van een medewerker die op kantoor wil gaan werken.

”De klantreis is de emotionele reis en de beleving van de (interne) klanten, relaties en medewerkers in en van jouw organisatie.”

Gastvrijheid

Gastvrijheid is een belevingsmoment. Gastvrijheid is niet een soort technische formule, het ontstaat namelijk vanuit de interactie tussen mensen in de vorm van communicatie. Tijdens een contact tussen personen reageren ze op elkaars gedrag en zo ontstaat er een connectie.

Beleving is belangrijk, het is de herkenning en de positionering van een organisatie. Door hierbij van gastvrijheid uit te gaan, bind je mensen aan je onderneming. Aankleding en entourage zijn hier een onderdeel van, maar het daadwerkelijke verschil wordt door de mensen zelf gemaakt.

“Hoe klanten jouw klantreis en gastvrijheid ervaren, bepaalt hoe er over jouw organisatie gesproken wordt op social media. En daar kunnen wij mee aan de slag gaan!”

Voordelen op een rijtje

  • Mix tussen inhoud zien en doen
  • Aan de slag met tools
  • Geen los zand
  • Behapbaar en inspirerend

Hieronder volgen de drie stappen die we met elkaar zetten.

Stap 1 Inventarisatie

Gezamenlijk bekijken we de huidige invulling (en beleid) m.b.t. klantreis en gastvrijheid. Hoe wordt er nu ‘gesproken’ over jouw (dienstverlenende) organisatie? Vervolgens bepalen we de stand van zaken omtrent social media binnen jouw organisatie en binnen jouw doelgroep.

Stap 2 Snelle update

Stap 2 is een sessie, waarin je proeft aan de wijze waarop je social media kunt inzetten voor het online zichtbaar maken van jouw organisatie. Zo presenteren we verschillende mini-cases die passen bij jouw organisatiebeleid. We laten je ontdekken wat in de praktijk goed werkt. Vervolgens kun je de vertaalslag naar jouw eigen organisatie maken. Onze ervaring is dat deelnemers enthousiast raken en al een beetje gaan experimenteren. Tijd voor de derde stap: jouw pilot-project.

Stap 3 Pilot-project starten

Om je pilot-project te kunnen starten, bepalen we samen met jou waar je op het gebied van ‘beleving’ mee aan de slag wilt gaan. Wij bespreken vervolgens wat er gebeurt en wat de rol is en kan zijn van social media.

Zelfstandig verder

Na de pilot kun je zelfstandig verder met ‘Social Beleving’. Je kunt daarvoor de handige ‘direct aan de slag met Prosos-handleidingen’ gebruiken en diverse tools inzetten. Daarnaast ontvang je tijdens en na het (pilot)project diverse tips, voorbeelden en stimulansen om er het maximale uit te halen. Een vervolgtraject behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Denk hierbij aan het uitbreiden naar andere producten of doelgroepen, meerdere afdelingen of deze inbound-activiteit organisatorisch opschalen.

De mogelijkheden van Social Beleving voor jouw organisatie ontdekken?

Wil je aan de slag met Inboundmarketing en samen iets moois opzetten? Neem gerust contact op voor een kennismaking of Inspiratiesessie! Graag gaan we samen aan de slag met jouw vragen en uitdagingen.

Geen reactie's

Geef een reactie