Social Media geknipt voor jouw winkel?

Social media geknipt voor jouw winkel?

Social media geknipt voor jouw winkel?

Best Hair, dames- heren en kinder kapsalon te Apeldoorn

Al jaren komt ik bij Best Hair. Elke zes weken boek ik via het online reserveringssysteem een afspraak en worden mijn haren geknipt en gekleurd volgens de laatste trends. Als Angela aan mij vraagt: ‘Heb je wensen?’ Dan is mijn antwoord ‘Niet rood en niet té kort’. Verder laat ik haar helemaal haar gang gaan en dat gaat altijd top. Nu was het mijn beurt: “Anita, kan je met mij eens meekijken hoe ik mijn website kan optimaliseren en hoe kan ik verder aan de slag kan met social media?”

Verbeteringen rondom inzet online media

Al een tijd gebruikte Best Hair een duidelijke site en een mooi reserveringssysteem, maar toch kwam er nog niet uit wat gewenst was, namelijk:


– een duidelijk inzicht waarom de social kanalen kunnen leiden tot meer bezoekers.
– een gemis van een volledige integratie van de social kanalen op de website.
– een gestructureerde en efficiënte contentplanning.
– een hogere ranking op de zoekmachines (met name Google).

Klein beginnen en groter groeien

Wil je als kapsalon online succesvol zijn dan dien je relevante fans, volgers, likers etc. te hebben. Zij helpen je met je berichten te delen, te retweeten, te reageren en te delen met eigen ‘followers, vrienden, etc’. Dit is een kwestie van klein beginnen en steeds groter groeien. Het opbouwen van een grote schare fans gebeurt overigens niet vanzelf. Dit kost tijd en energie. Met behulp van een planning zijn wij aan de slag gegaan met onderstaande punten. Let wel Angela heeft hier zelf een belangrijk aandeel in. Mega consequent en een strakke structuur wanneer en hoe berichten, producten en blogs geplaatst worden.


– Regelmatig content plaatsen
– Voorkom alleen maar zenden; ga in gesprek
– Relevante en creatieve content delen
– Houd je aan de promotieregels
– Werk met een contentplan

Respect voor de inzet van de Best Hair!

Leuk om samen na te denken over de bovenstaande punten en het papier is geduldig. Al snel komt het er op aan hoe de opdrachtgever, in dit geval Angela, de eigenaar van de kapsalon het op zou gaan pakken. Nou diep respect! Als je naast een job van tig-uur in de week de ruimte en tijd vindt om aan de slag te gaan met wekelijkse blogs, dagelijks beeldmateriaal vanuit de winkel en leuke berichten om de (potentiële)klanten te binden aan de kapsalon, petje af!

Hoe gestart?

Na een Social Inspiratie sessie van Prosos kwam de vraag om naast de social media activiteiten ook de website aan te pakken. Niet alleen de huidige site omzetten in een ‘nieuw jasje’, maar juist om de social media een prominentere plaats te geven binnen de site. Tevens er voor zorg te dragen dat Best Hair een hogere ranking in Google krijgt.

Social media chart
1. Facebook, een gemis van de integratie van het social kanaal op de website.
Facebook werd al ingezet, maar was niet zichtbaar voor het ‘brede publiek’ op de website.
2. Instagram, om de foto’s die gemaakt worden van de kapsels in de winkel, direct door te vertalen naar de site.
3. Pinterest, er elke maand aan denken om weer nieuwe kapsels toe te voegen of ontwikkelingen vanuit het kappersvak te tonen op de site, vraagt weer om tijd. Met de inzet van Pinterest, kan je met een uurtje pinnen de trends en ontwikkelingen zichtbaar maken op de site.

4. Bloggen, wekelijks bloggen vraagt om discipline, creativiteit en doorzettingsvermogen. Angela heeft dit allemaal. Hoe gaaf is het dat 1 van haar blogs al geplaatst is in een regionaal blad!
5. Twitter, op de hoogte blijven van ontwikkelingen uit het kappersvak, door leveranciers en relaties te volgen. Tevens zelf als kanaal gebruiken om breder publiek in Apeldoorn ook over de activiteiten van Best Hair te vertellen.

De bezoekersaantallen

Prosos-BestHair-resultatenWij zijn in juli gestart met 800 visits per maand en september had meer dan ca. 5.000 visits per maand*! Ja, jullie lezen het goed. Het is gigantisch hoe de blogs en overige berichten een bijdrage leveren aan het vertellen van het verhaal rond de kapsalon. Wij hebben het dan nog niet over de vindbaarheid en aandacht.

Nu niet denken dat wij nu klaar zijn en dat er niets meer moet gebeuren. Een website is te vergelijken met een net aangelegde tuin. Als je vervolgens niet meer aan de slag gaat in de tuin overwoekert de tuin en kan je na een bepaalde tijd opnieuw beginnen. In het begin gaat dit heel langzaam met een beetje onkruid. Uiteindelijk ben je het ontwerp van de tuin kwijt en zit er niets anders op dan alles eruit te halen en opnieuw te beginnen. Dit is zeker niet de bedoeling van de investering en de tijd die je er in hebt gestoken, in dit geval de website.

*Bron cijfers: Google analytics; daar het gaat om privacy gegevens van Best Hair delen wij met dit blog hier niet alle informatie over. Is er meer informatie gewenst dan gaat dit alleen in overleg met Best Hair

Succes

Wij wensen Best Hair alle succes van de wereld. Met ons maandelijks Social Website Onderhoud dragen wij ons steentje bij om alles rond de website soepel te laten verlopen. Ons advies: neem niet alleen een kijkje op de site van Best Hair, maar maak direct een afspraak om je zelf even lekker te verwennen met een nieuwe coupe.

Prosos_BestHair

Weten of Prosos geknipt is voor u?

Wie weet, tot snel!

2 Reactie's
  • Angela van Best Hair
    Geplaatst op 15:47h, 24 oktober Beantwoorden

    Geweldig om samen te werken met Prosos! Anita is altijd bereikbaar en heeft altijd goede en relevante tips om mee verder te werken. Twijfel niet en ga aan de slag met Anita van Prosos, het helpt je bedrijf beter zichtbaar te maken in de grote wereld van World Wide Web.

    • Pathan
      Geplaatst op 13:59h, 11 maart Beantwoorden

      De doc was er net weer op!Heb er van genoten. Toch ontvesrelbaar dat iemand zich wil laten opsluiten van de buitenwereld en 25 a 35 jaar aan een boek wil werken.. crazy toch!?

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?