Stappen om TikTok in te zetten voor bedrijven

In deel één hebben wij wat algemene informatie gegeven over de inzet van TikTok voor bedrijven. ‘Behoort TikTok voor ons tot de mogelijkheden? Hoe kunnen wij het inzetten? In dit blog de stappen om na je onderzoek ook echt aan de slag te gaan! Iets met Doen…

Bedrijven kunnen hoofdzakelijk TikTok inzetten op drie manieren:

  1. Met een eigen Tiktok account kan je video’s plaatsen. Met de juiste video’s en hashtags kun je jouw doelgroep bereiken.
  2. Ga adverteren op TikTok.
  3. Werk samen met influencers om te profiteren van hun grote bereik.

“People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Simon Sinek

Populair op TikTok

Hoewel TikTok alleen uit video’s bestaat, zijn er verschillende invullingen die erg populair zijn op TikTok, die je dan ook vaak in de feed ziet verschijnen.

Challenges

Challenges zijn een essentieel onderdeel van TikTok. Met een hashtag onder je video, waarin jij iets geks doet, kunnen andere gebruikers hetzelfde doen en de ‘uitdaging’ aangaan. Op hun eigen originele manier kunnen zij vervolgens weer een soortgelijke video uploaden en dezelfde hashtag eronder zetten. (=awareness creeëren).

Duet

Je kunt andere video’s gebruiken in jouw eigen video, waarin jij reageert of meezingt met de andere video. Zo kan iedereen video’s maken samen met andere mensen, zonder daadwerkelijk bij elkaar te zijn of elkaar te kennen. De ideale manier om interactie met je gebruikers te creëren!

Hashtags

Naast het herkenbaar maken van challenges, worden hashtags vaak gebruikt in online campagnes om awareness voor een bepaald onderwerp te creëren. Vervolgens kunnen andere gebruikers ook deze hashtag toevoegen aan hun eigen video’s om nog meer awareness voor dit onderwerp op te roepen.

Hoe start je met je bedrijf met TikTok

1. Start als Pro-account

Net als bij Instagram kun je gratis jouw TikTok profiel omzetten naar een professioneel account. Een Pro-account geeft je inzicht in jouw doelgroep, het bereik en aantal weergaven van jouw posts, het aantal (ont)volgers en andere relevante statistieken. Dit helpt je om te bepalen welke content aansluit bij je doelgroep en welke niet. Wat ons betreft een must voor elk TikTok account dat serieus wilt groeien.

2. Gebruik relevante hashtags

Gebruik ca. 4 tot 6 hashtags. Het gebruik van trending hashtags vergroot je relevantie voor de gebruikers én het algoritme van TikTok.

3. Volg de huidige TikTok trends

Blijf op de hoogte van de populairste TikTok trends en probeer hierop in te spelen met jouw content. Des te eerder je hierop inspeelt des te groter de kans dat jij mee kan liften op de populariteit van deze hype.

4. Gebruik trending muziektracks

Het algoritme van TikTok is koning en stimuleert contentmakers om in te springen op muziek tracks die trending zijn.

5. Ga aan de slag met TikTok influencers

Influencers spelen een belangrijke rol op TikTok en hebben een enorm bereik. Door een samenwerking kom je relatief makkelijk in contact met jouw gewenste doelgroep. Daarnaast hebben influencers een goed beeld van wat voor soort content aan zou slaan en denken ze zo ook mee met jouw marketingstrategie voor TikTok.

6. Adverteren op TikTok

Om te adverteren op TikTok zijn er een aantal mogelijkheden
– Branded filters: eigen filter van je merk in 2D, 3D en AR lezen/filters.
– In-Feed Video: tijdlijn video’s met knop naar de website/app/social kanalen.
– Brand takeover: GIF van 3-5 seconden die doorlinken naar de website. Komt gelijk in je scherm als je de app opent en kan je niet overslaan. Maar 1-merk kan per categorie adverteren voor 24 uur, je hebt dan dus geen concurrentie.
– Tile experiences: uitlichten van meerdere producten die doorlinken naar de website.
– Topview: lijkt op een brand takeover, ziet er uit als een In-feed video.
– Hashtags challenges.

Targeting opties

Sinds eind 2021 is het mogelijk om te targetten op verschillende opties zoals land, leeftijdscategorie, geslacht, taal, interesses/gedrag en aangepaste/lookalike doelgroepen. (Bron: Pauwr, 2021)

Kosten

De kosten voor het adverteren op TikTok liggen nog erg laag  voor de kosten per klik (tussen de €0,06 en €0,15) echter is de conversieratio wel lager dan op bijvoorbeeld Facebook. (Bron: Emerce, 2021).

Samen een stapje verder ?

Wij gaan graag samen met jou een stapje verder. Neem vandaag nog contact met ons op via ons contactformulier of klik op de WhatsApp button onderin op de website.