Storyteller

Storyteller

 

Storryteller? Iemand die bij zich zelf blijft in wat zij vertelt. Ben ik dat? Is dat niet een te groot woord voor wat ik doe? Daarom een nader onderzoekje wat Storytelling is. Waar ik zelf zeker ook nog in kan groeien.

“Complimenten hoe jij ons je verhaal vertelt, hoe oprecht en transparant jij je gedachten op papier zet”. Eén van de reacties die ik geregeld terug krijg. Ik neem mensen mee in mijn leven. Ik blijf met mijn blogs bij mijzelf dat is absoluut waar! Vorige week stond ik een tweetal dagen op de Zorgtotaalbeurs en ook op deze beurs kreeg ik terug dat mijn verhaal online zo overeen komt met hetgeen ik in real-life vertel. Wat doe ik dan? Wat maakt dat mensen dit vinden. Misschien kan ik je met behulp van bijgaand blog meenemen in de informatie die ik hierover bij elkaar heb gebracht en de wijze hoe ik dit (on)bewust zelf toepas. Ook komen de begrippen waar ik online actief mee ben terug zoals #authenticiteit, #(online)communicatie, #beleving, #inspiratie etc. Toch ben ik nog zeker geen ‘Storyteller’, vind ik zelf.

Verhalen kunnen mensen verbinden, raken en bewegen. Een verhaal dat tot de verbeelding spreekt, inspireert en schept gemeenschappelijkheid. Mensen worden geraakt omdat verhalen niet op rationeel niveau werken maar op gevoelsniveau. Verhalen brengen mensen in beweging, zetten aan tot actie, slepen mensen mee in iets groots.

transmediamodel-schorem
Authenticiteit

“Authenticiteit is een belangrijk kenmerk binnen storytelling. Authenticiteit vindt zijn oorsprong in de roots van je bedrijf: succesverhalen, mislukkingen, uitdagingen die overwonnen zijn, bedreigingen die overwonnen werden, diepere ervaringen met medewerkers en klanten. Alle ervaringen en anekdotes kunnen dienen als bouwstenen voor een geloofwaardig bedrijfsverhaal.”

Reactie AnitaHvL: Met Social Media weet ik dat ik wel, misschien wel ongemerkt een verhaal aan het vertellen ben. Jullie krijgen op de verschillende platforms een beetje van mijzelf te zien. De wijze hoe ik mijzelf online presenteer is wie ik ben. Dat vind ik ook belangrijk. Ik maak wel bewust keuzes wat ik wel/niet online deel. Eerlijk gezegd doe ik dat in ‘real-life’ ook. Ik vertel mijn man of beste vriendin meer over mijzelf dan een collega of een kennis. Ik plaats wat goed bij mij voelt en dichtbij mijzelf staat!

EPSON scanner image
Storytelling als communicatiemiddel

Voor Elsemiek Meijs is storytelling in organisaties een middel dat je kunt inzetten om effectief te communiceren. Niets meer, maar vooral ook niets minder. Als je mensen voor je idee wilt winnen, als geloven en vertrouwen een belangrijke rol spelen, als je verbinding wilt maken, dan werkt het inzetten van verhalen of verhalende elementen gewoon heel goed. Er is maar één manier om te zien of storytelling ook echt werkt. Komen mensen na het lezen, horen of zien van het verhaal in beweging? Hebben ze zich verbonden met je idee? Willen ze erbij horen?

Reactie AnitaHvL: Achter de schermen komen jullie als lezers volgens mij best in beweging en krijg ik ook vaak op events of bezoeken terug dat het lijkt of jullie mij al jaren kennen. De eerste ontmoeting voelt nooit als een eerste kennismaking. Als ik wil kennismaken, krijg ik geregeld terug “Dat hebben wij toch al online gedaan, ik lees wekelijks je blogs”. Daarnaast helpen mijn blogs ter inspiratie of als basis om verder te bouwen in de organisatie als het gaat om gastvrijheid en social Media. In presentaties die ik geef, blijft het ook nooit bij een puur inhoudelijk verhaal, maar ik probeer je als toehoorder mee te nemen in het verhaal waar ik vandaan kom tot waar ik nu sta. Het is een verhaal en geen opsomming van alleen theoretische punten.

 

1. Ordening: een verhaal zorgt voor een ordening van gebeurtenissen en zet deze in een kader. Dat schept rust en overzicht en maakt het gemakkelijker voor mensen om zich mee te identificeren.
2. Verbinding: een verhaal verbindt mensen met elkaar. Als je samen een verhaal deelt, schept dat een band.
3. Betekenis: verhalen geven betekenis aan gebeurtenissen, vertellen het waarom erachter en geven redenen om nieuwe richting in te slaan.
4. Beleving: verhalen richten zich niet alleen op de ratio maar ook op het gevoel. Mensen worden aangesproken en geraakt, het verhaal roept emoties op.
5. Sturing: verhalen bieden mensen houvast en geven richting in onzekere tijden.

Conclusie

Zelf heb ik door mijn communicatie op social media contact met jullie gelegd. Dit uit zich in mooie gesprekken en een mooi aantal ‘contacten/volgers’ op LinkedIn, Twitter, Facebook en mijn blog. In de blogs over storytelling wordt er gesproken over ‘fans’. Ik vind het heel erg fijn om met jullie te communiceren en jullie mee te nemen in mijn gedachten en ontwikkelingen. Ik heb vanuit een oprechte passie het platform AnitaHvL opgebouwd. Op alle vlakken ben ik te allen tijde bij mijzelf gebleven (authentieke elementen). Dit wil ik ook blijven doen. Als jullie dit missen, of mijn informatie overdracht verandert, dan hoor ik dit graag!

 

 

[slideshare id=3471533&doc=storytelling-1268950981489-phpapp02]
Bronnen:

Wat is Storytelling, SuccessStory bv, Corporatestory.nl

URL bezocht 18 maart 2013

Er was eens een exponentieel effect, storytelling in presentaties, StorytellingMatters

URL bezocht 18 maart 2013

Geweldig voorbeeld van Storytelling, Creatiekracht

URL bezocht op 18 maart 2013

Bronnen afbeelding:

Afbeelding 1: Transmediamodel-Schorem

Afbeelding 2: Brandstoryonline

Geen reactie's

Geef een reactie