Structuur en regelmaat in de contentplanning

De afgelopen tijd ben je aan de slag gegaan met denken naar doen. De plannen voor 2022 staan, maar nu is het tijd om de contentplanning samen te stellen. Ben je er klaar voor!

Every action that does not bring a company closer to its goal is not productive.

Jonah to Alex, (The Goal, Eliyahu M. Goldratt)

Wat is een contentplanning

Een contentplanning is een plan waarin je verschillende ideeën samenbrengt die aansluiten op verschillende doelen. Vanuit deze ideeën maak je verschillende content (blogs, nieuwsbrieven, social media posts) om te delen op verschillende kanalen. In de contentplanning zet je neer welke content je waar en wanneer wil delen. Er zijn planningstools, maar ook Excel kan een prima tool zijn om je content op week- en dagniveau neer te zetten.

Aan de slag met een thematische contentplanning
Om een goede contentplanning samen te stellen is het ook belangrijk om inhoudelijke thema’s in kaart te brengen. In welke periodes wil je bepaalde topics onder de aandacht brengen? Denk hierbij ook aan bepaalde feestdagen of andere inhaakmomenten die belangrijk zijn voor jouw organisatie. Vanuit deze thema’s kan je vervolgens de content bepalen voor in de contentplanning.

 

Tip: wij kunnen je assisteren bij het opstellen van een contentplanning

Op basis van doelen contentplanning maken

Houd altijd in het achterhoofd dat je de content maakt op basis van je gestelde doelen. Kijk goed of de content die je maakt of hebt gemaakt de afgelopen tijd hier goed op aansluit en of je eventueel je doelen of content moet bijsturen zodat het weer aansluit.

Welke kanalen + doel bericht

Voordat je content gaat delen is het belangrijk om te bepalen op welke kanalen je jouw content gaat delen. Kijk hiervoor goed naar de doelgroep en waar zij actief zijn. Je kan bv je content delen op Facebook, Instagram, LinkedIn etc. Wat wil je met een bepaald bericht bereiken? Inschrijvingen verzorgen of wil je reacties uitlokken op berichten?

Bepalen van berichten

Als je alle thema’s hebt bepaald, de kanalen waarop je gaat posten duidelijk hebt en doelen van de berichten opgesteld hebt kan je de contentplanning gaan vullen. Je kan bepalen welke content je in welke week en op welke dag wil delen. Je kan hiervoor blogs, nieuwsbrieven en social media posts maken. Ook kan je ruimte houden om actuele nieuwsberichten te delen. Kijk ook goed op welke tijdstippen je op de kanalen gaat delen, zo is het bijvoorbeeld niet slim om in het weekend een post op LinkedIn te delen.

Valkuilen

Bij een contentplanning kunnen ook bepaalde valkuilen om de hoek komen kijken.

  • De contentkalender moet geen belasting worden. Voorkom dat je dagelijks de kalender moet vullen en maak de kalender niet onnodig groot.
  • Houd niet altijd vast aan de kalender, maar houd ook ruimte voor bijvoorbeeld nieuwsberichten en creativiteit.
  • Verlies niet je doelgroep uit het oog om op bepaalde kanalen aanwezig te zijn als dit geen meerwaarde biedt voor de doelgroep.
  • Blijf goed monitoren. Bekijk de resultaten en kijk waar je de content op kan verbeteren. Wordt er bijvoorbeeld doorgeklikt op een link.
  • Houd in de gaten dat de content blijft aansluiten op de doelen. Neem soms een stapje terug en bekijk of je eventueel de content moet bijsturen zodat de doelen behaald kunnen worden.

In het boek Proba. Van denken naar doen besteden wij aandacht aan onder andere de doelgroep en de contentplanning. Heb je hierbij hulp nodig? Dan gaan wij graag met je in gesprek!