Succesvoller businessplan met OGSM - Prosos

Succesvoller businessplan met OGSM

Succesvoller businessplan met OGSM

Als je een frisse start wilt maken met je bedrijf en je activiteiten dan kan je dit vanuit de praktijk doen en dan de mouwen opstropen en gaan. Dat hebben wij aan het begin van dit jaar zeker gedaan. Het was een beetje zoals wij dat hier in het oosten zeggen: “niet lullen, maar poetsen”. Zorgen dat wij op korte termijn keuzes maken en zorgen dat wij ons hoofd boven het water houden.

Toelichting OGSM

Rond de zomer kregen wij gelukkig door mooie nieuwe opdrachten weer de ruimte om heel bewust na te gaan denken over Prosos 2.0. Waar willen wij heen? Van welke klanten worden wij heel blij? Hoe zorgen wij dat wij ook na de Covid-19 periode bij ons zelf blijven en blijven genieten van ons werk? Graag neem ik, Anita, je mee in de stappen die wij sinds de zomer aan het doorlopen zijn. Let wel: wij hebben hier met elkaar de tijd voor genomen en klantvragen gaan te allen tijde voor!

Ik ben gestart met OGSM. Graag neem ik je mee hoe onze ervaringen zijn met het OGSM en waarom dit voor ons zo goed werkt in samenwerking met de marketingplannen. We weten natuurlijk wat onze diensten zijn, maar om al te zeggen hoe wij het wilden gaan realiseren is dan best een uitdaging. De OGSM-methode zorgt wat ons betreft voor een helder en doelgericht plan.

Wat is OGSM?

We zijn met het OGSM gestart om ons businessplan op 1-flipover vel uit te werken. Je werkt de fases zo dusdanig kort en krachtig uit dat het heel erg to-the-point is. Je hebt in een oogopslag een overzicht en je draagt er zorg voor dat er samenhang is tussen de verschillende onderdelen. Wij hebben het onderdeel strategie uitgewerkt met Balanced ScoreCard. Voor ons brengt dit OGSM voortgang en bewaakt de focus.

Waarom werkt OGSM zo goed?

Het maken van keuzes is voor iedereen lastig, ook 200% voor ons. Het schrijven van een rapport van tig- kantjes is soms lastiger dan een overzichtelijk plan maken. “Wie schrijft, die blijft” geldt echt niet altijd! Het voeren van duidelijke gesprekken, het maken van de bijbehorende keuzes heeft ons team enorm bij elkaar gebracht en heeft ons geholpen aan een sterk plan en wij zien dat het succes van hetgeen nu op papier staat.

“Doel door Doen” denken

Wij hebben heel duidelijk keuzes leren maken. Wij zijn als team enorme praktische mensen, maar wij wilden hoe dan ook eerst denken met een bijbehorend doel, en dan pas in ‘het doen = in de actie’  aan de slag gaan. Dit betekent dat wij heel scherp en bewust keuzes hebben gemaakt met hele concrete besluiten.

Wat houden de verschillende onderdelen binnen OGSM in?
Als je ons blijft volgen, ga je merken hoe wij de onderstaande elementen uitgewerkt hebben, maar het is ook een stukje theorie voor als je zelf ook aan de slag wenst te gaan.

Stap 1: Ambitie bepalen (Objective)
Verwoord het kwalitatieve doel van uw organisatie. Het doel geeft weer waar de organisatie over een (aantal) jaar wil staan. Het inspireert en geeft richting.

Stap 2: Doelstellingen vaststellen (Goals)
Vertaal vervolgens het kwalitatieve doel in een aantal kwantitatieve doelen. Op basis van deze meetbare doelen kunt u vaststellen of het Objective daadwerkelijk is behaald.

Stap 3: Strategische keuzes maken (Strategies)
Welke keuzes maakt u om de objective tot werkelijkheid te maken? Hoe gaat u de mensen en middelen in uw organisatie inzetten om deze ambitie te realiseren? Wat doet u wel, en ook: wat doet u niet (meer)? Een goede strategie geeft focus en is uw routekaart naar het realiseren van de ambitie.

Stap 4: Acties en KPI’s bepalen (Measures)
Omschrijf de concrete acties die de organisatie onderneemt om strategische keuzes uit te voeren. En kies de kwantitatieve meetpunten (KPI’s) om de voortgang van de strategie te monitoren.

Tip: voor het uitwerken van de strategies hebben wij de keuze gemaakt voor het Balance ScoreCard. Zo staan wij met al onze hoofdstrategieën in verbinding:
a. Markt / Klant
b. Finance
c. Innovatie & Ontwikkelingen
d. Interne organisatie

Bron: Jester.nl/ogsm

Ontwikkeling

Op basis van een eigen dashboard willen wij onze klanten ondersteunen met ‘sales & marketingdoelstellingen’. Dit in ontwikkeling zijnde dashboard kunnen wij ook zelf inzetten om onze strategie en bijbehorende acties te monitoren. Wil jij op de hoogte blijven van het dashboard, welke wij aan het ontwikkelingen zijn? Laat het ons weten.

Strategie

Strategie draait om keuzes maken en juist daarom is de OGSM-methode zo goed geschikt voor het uitwerken van je (business)plannen. Weet dat je deze methode ook goed kan inzetten voor marketing- en/of projectplannen. Als je de aanpak eenmaal omarmt hebt, is het een ideale ‘kapstok’.

Het OGSM helpt je om op een efficiënte en effectieve wijze een helder plan te creëren met draagvlak van alle betrokkenen.

Mijn ervaring is, het is dat het resultaat van je plan ‘ONS plan’ is, i.p.v. JOUW of MIJN plan!

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?