Targets & KPI’s zijn essentieel voor je bedrijfs- en social mediastrategie

Targets & KPI’s zijn essentieel voor je bedrijfs- en social mediastrategie

Prosos gebruikt het Pondres Model om de social mediastrategie te bepalen. Social media kan op deze manier doel- en resultaatgericht worden ingezet. Wij hebben het Pondres Model onderverdeeld in DNA, Targets & KPI’s, Customer Journey, Doelgroep, Content & Distributie en Data driven. In ons vorige blog bespraken we al DNA, het kloppende hart van het Pondres Model. Hieronder gaan we verder in op het onderdeel Targets & KPI’s. In volgende blogs besteden we aandacht aan de overige model-onderdelen.

Start met nulmeting

Targets (doelstellingen) en KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) zijn essentieel voor je bedrijfs- én social mediastrategie. Voordat je die kunt vaststellen, doen we een nulmeting. Daarmee brengen we de social media-omgeving van je organisatie in kaart. Vragen waar je antwoord op wilt hebben, zijn bijvoorbeeld: Wat wordt er gezegd over de organisatie op social media? Op welke kanalen wordt er over jouw organisatie gesproken? Welke mensen spreken het meest over jouw organisatie? Dat zijn de influencers.

Bepaal vervolgens de probleemstelling

Uit een grondige nulmeting bepaal je de probleemstelling of vraagstelling, die aangeeft waar je organisatie nu staat en waar je naar toe wilt. Natuurlijk staan je marketing- of organisatiedoelstellingen altijd voorop. Voor de formulering van de probleemstelling hoeft nog niet beantwoord te worden of social media een oplossing kan zijn voor de probleemstelling. Social media heeft meestal invloed op meerdere afdelingen binnen jouw organisatie. Blijf daarom zoveel mogelijk focussen.

Stel doelstelling(en) SMART op

Is je probleemstelling helder geformuleerd, dan kun je hierbij de doelstellingen opstellen. Let wel, social media is geen doel op zich. De bepaalde doelstellingen geven aan wat je met social media wilt bereiken. En die doelstellingen stellen we niet zomaar op. Je wilt achteraf kunnen bepalen of je je gestelde doelstellingen hebt bereikt. Dit kan alleen als de doelstellingen SMART worden geformuleerd. De SMART-methode houdt in: Specifiek – Meetbaar – Acceptabel – Realiseerbaar – Tijdsgebonden.

Meer weten?

Het vaststellen van Targets & KPI’s is dus een essentieel onderdeel van het Pondres Model. Wil je weten hoe je dit aanpakt en wil je meer lezen over het Pondres Model? Download hier onze gratis whitepaper.

Gerelateerde blogs die wij eerder met je deelden:

Inboundmarketing: waarom dit ook voor jouw organisatie werkt

Bereik jij jouw klanten al met influencer marketing?

Social media marketingstrategie kan geld besparen

Lef tonen in je contentstrategie is de online trend

Contentmarketing effectief inzetten voor jouw webwinkel

Contentmarketing: wat wil je eigenlijk meten?

Geen reactie's

Geef een reactie