Terugblik The Social Conference 2017 (deel 2)

Terugblik The Social Conference 2017 (deel 2)

Op 23 maart werd voor de 8e keer The Social Conference in Amsterdam georganiseerd door Emerce. The Social Conference is hét Nederlandse congres over social mediastrategie voor grotere organisaties. Dit betekent echter niet dat kleinere organisaties er niks aan hebben. Een strategie bij een grotere organisatie kan prima worden vertaald naar kleinere organisaties. Namens Prosos was Danny van der Ven aanwezig bij dit congres. Vorig week kon je in deel 1 bijvoorbeeld al lezen dat LinkedIn volop in ontwikkeling is, dat Twitter een echt mediakanaal is en dat de politie heel serieus met social media bezig is. In dit deel gaan we verder met diverse sessies over social media tijdens dit congres.

Berenschot

Waar denken mensen aan als ze de naam Berenschot horen? Oud en degelijk klinkt er direct uit de zaal. Het is een imago dat is opgebouwd waar je aan de ene kant trots op kunt zijn en waar je aan de andere kant iets mee moet. Bij Berenschot hebben ze hiernaar gekeken en zijn ze aan de slag gegaan met online marketing. Een nieuwe website, een social mediastrategie, maar bovenal de mensen van het bedrijf zelf laten spreken. Adviseurs hebben vaak een groot aantal volgers op LinkedIn en ze kunnen die mensen vanuit het persoonlijke account rechtstreeks aanspreken. Geen censuur vanuit corporate en de mogelijkheden bieden aan de medewerkers om dit te kunnen doen.

Zo kunnen medewerkers zelf bloggen op de corporate website en wat toch wel bijzonder is, niemand redigeert de teksten (tenzij het een wens is van de medewerker zelf). Zo worden de medewerkers dus totaal vrijgelaten in wat ze online delen. Het doel is om de berichten zo authentiek mogelijk te houden en geen corporate sausje overheen te gieten.

Slam

Zenden, zenden en nog eens zenden. Veel bedrijven zijn nog steeds aan het zenden. Iets wat heel hip was om te doen, namelijk stuur maar zoveel mogelijk de wereld in, is echt niet meer van deze tijd.

Wat is er ‘social’ aan het spugen van je eigen content? Daar is niks sociaals aan. “Het gaat niet om je product, het gaat om relevantie voor de klant. Zoek de Sweet Spot,“ aldus Stéphan Lam van Slam. Hij vervolgt: “Ga met je eigen medewerkers aan de slag, maar onthoud wel dat medewerkers geen marketinginstrument zijn. Zorg dat je het management mee krijgt en betrek de hele organisatie erbij.” Wat volgens Stéphan ook vaak misgaat, is het delen van corporate berichten door de interne organisatie. “Massaal deelt elke werknemer het corporate bericht op het eigen kanaal met als resultaat dat de klant (die vaak meerdere medewerkers volgt) vier keer hetzelfde bericht ziet. Hou het authentiek en train medewerkers.”

De beste Social Awards

In juni is weer de uitreiking van De Beste Social Awards. In 2016 ging Netflix er met de titel beste merk vandoor. T-Mobile sleepte de award voor de beste webcare in de wacht.

Een panel bestaande uit Frederieke den Ottelander van IKEA Nederland, Anne Koning van Netflix en Jacob van Hoof van T-Mobile discussiërden over bepaalde stellingen. Hun meningen lagen dicht bij elkaar. Grootste gedeelte van de discussie ging over het inspelen op ‘momenten’ op social media. Zo zijn speciale dagen als Pasen, Pinksteren en Moederdag altijd redenen voor een bedrijf om iets te delen op social media, maar heeft het zin? Iedereen is het erover eens dat het zinloos of zelfs irritant is. Het is belangrijk dat er een link met je eigen bedrijf te leggen is. Mensen moeten zonder je logo in een afbeelding zien om welk bedrijf het gaat. Lukt dat niet, durf dan een keer niks te delen!

Escape room

Er is de hele dag nagedacht door een team van social media-experts hoe de boardroom meegenomen kan worden in de Online Marketingstrategie. “Van content naar Cash, hoe monetize je engagement”

Draai ROI om is de uitkomst, IOR (Investment on Return) en bepaal dus op basis van wat je wilt bereiken wat de investering moet zijn. Dit in plaats van bepalen wat je bereikt hebt met een bepaalde investering (=achteraf). Een conclusie die uiteraard nog wat vragen openlaat, maar het geeft stof tot nadenken!

Van social media naar platformoverstijgende content

Anna Nooshin bekend van onder andere Youtube, Instagram en RTL Boulevard en Erik Kepper General Manager van RTL MCN praten over hoe de ‘millenials’ beter te bedienen. Jongeren leven niet alleen maar achter één bepaald platform (zoals tv), maar bevinden zich de hele dag door op verschillende platformen. Beiden zijn het er sterk over eens dat je op alle platformen aanwezig moet zijn. Echter, wel op elk platform op een bepaalde manier.

Influencers, zoals we bijvoorbeeld Anna Nooshin kunnen noemen, zorgen voor een enorme hoeveelheid aan bereik bij een bepaalde doelgroep. Als je deze doelgroep wilt aanspreken, is het samenwerken met een influencer soms nuttig. Het is zeker voor de nieuwe generatie de manier om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Sluit het traditionele marketing uit? Nee, beiden denken absoluut niet.

Het is boeiend om te zien hoe Anna Nooshin op tv en op social media niet overkomt als business woman, maar dat in werkelijkheid wel is. Ze is heel commercieel ingesteld en is wat dat betreft een toegevoegde waarde voor veel merken om een boodschap over te brengen.

Conclusie

Het blijft lastig om een conferentie zoals deze op papier te zetten. Je had erbij moeten zijn om hetzelfde gevoel over deze dag te kunnen hebben. Al met al was het een dag met veel informatie en veel verschillende inzichten. Over de hele dag genomen, is één ding in elk geval duidelijk. Social media moet voor bedrijven meer gaan draaien om de mensen achter het logo. Een goede combinatie van relevante kennis delen en laten zien wie je echt bent. De interne organisatie meekrijgen in je social strategie is essentieel!

Wil jij aan de slag met social media? Het Prosos-team adviseert en ondersteunt je daar graag bij! Kijk eens op onze website wat wij voor jou kunnen betekenen.

Geen reactie's

Geef een reactie