Twee weken corona in een bedrijf in Apeldoorn

Twee weken Corona wat doet dat met ons bedrijf, team en met mij, die alles in het werk stelt om nieuwe markten te vinden en de rust te houden, dat het ons gaat lukken. Projecten waar maanden keihard aan is gewerkt gaan niet door of worden doorgeschoven tot nader order. Begrijpelijk, maar het raakt ons creatieve hart. Nog los van de zakelijke impact is het vooral teleurstellend voor de inzet die in samenwerking met de opdrachtgevers er in is gestoken.

Ik denk aan de duizenden boekjes die voor een klant in de recreatieve branche nu in een opslag staan… want ja… voorlopig mag niemand gebruik maken van deze dienst….

Marketing & Communicatie

Vooropgesteld wil ik zeker toelichten dat ik onze diensten 200% zie als ‘luxe diensten’ en dat wij zeker prachtige toegevoegde waarde bieden aan bedrijven met hoe wij de diensten en producten van deze bedrijven zichtbaar kunnen maken. Maar primair heb je ons niet direct nodig om te overleven. Wel denk ik dat wij niet moeten onderschatten dat wij met z’n allen nu heel veel uren online doorbrengen, tijd hebben om folders en tijdschriften weer tot ons te nemen, en dat in die uren heel veel reuring gegeven kan worden aan diensten en producten die er op dit moment wel toe doen.

Samenwerking binnen Prosos

Ons team heeft zich snel aangepast aan de nieuwe realiteit. We zijn op donderdag 12 maart gestart met de voorbereidingen dat wij vanaf maandag 16 maart thuis konden gaan werken. Nu is dat in ons vakgebied niet zo lastig en hebben wij onze ICT zo op orde dat het plug-and-play is om thuis verder te gaan met je werk. Sociaal contact in ons team is belangrijk, maar als je op afstand werkt helemaal  Zo hebben wij ervoor gekozen om in ieder geval elke dag te starten en af te ronden met een gezamenlijke videochat.

  • ’s ochtends kan iedereen even stil staan bij wat hij/zij in de avond nog heeft gedaan en dan starten wij vervolgens de dag aan de hand van onze online planningstool.
  • ’s avonds lopen wij met elkaar de dag door en bepalen wat de volgende dag minimaal terug moet komen in de agenda’s.

Zo hebben wij ervoor gekozen om in ieder geval elke dag te starten en af te ronden met een gezamenlijke videochat.

Ook al ligt er nauwelijks betaald werk, wij voelen ons allemaal verantwoordelijk om te werken aan nieuwe wegen die tot inkomsten kunnen leiden.

Online contactmomenten

Door de dag heen zijn er vaak tweetallen die samen werken en dan staat de Online chat gewoon aan en praat je met elkaar eigenlijk net als op kantoor. Wij maken grappen met elkaar, we luisteren naar elkaar en kijken hoe wij elkaar kunnen helpen om met elkaar de schouders er onder te zetten en door te bouwen aan onze mooie uitdaging ‘Prosos’. Collega’s werken oprecht hard en we zoeken elkaar op om elkaar te vinden in de uitdagingen die voor liggen.

Goed contact

Wat mij opvalt is dat wij met elkaar een online dieper contact onderling aan het opbouwen zijn. We ervaren met elkaar een bepaalde kracht en ambitie om nog meer te leveren dan normaal. Wij willen het gewoon doen slagen. Ook al ligt er nauwelijks betaald werk, wij voelen ons allemaal verantwoordelijk om te werken aan nieuwe wegen die tot inkomsten kunnen leiden.

Opdrachtgevers

Helaas kan ik van onze opdrachtgevers niet zeggen dat het ‘normaal’ doorloopt.

Mij is heel vaak gevraagd. Heb je een bepaalde doelgroep waar je voor werkt? En dan zei ik altijd nee, niet bewust. Wij zitten wel veelal in de dienstensector. Deze sector wordt op dit moment hard geraakt. ‘Als wij mogen doen waar wij goed in zijn en dat mogen wij doen voor een bedrijf waar je ook passie en energie voelt, dan vreten wij ons in de materie en gaan wij er voor’. Jammer is alleen wel dat het type bedrijven dus heel anders zijn, maar dat zij allemaal wel op hun eigen beurt kampen met het feit dat zij op dit moment het niet gepast vinden, maar dat het ook geen waarde heeft, om hier online of offline aandacht aan te geven. Ook omdat helemaal niet bekend is wanneer er weer gestart mag worden met het uitoefenen van deze diensten.

Contentmarketeers – dienstverlening

Wij hebben 80% van onze klanten in markten als ‘onderwijs, recreatie, kennisoverdracht, horeca en deze bedrijven liggen nu voor het grootste gedeelte stil. We werken ook als contentmarketeers voor productiebedrijven, maar de Paasfolder krijgt dan opeens een andere lading…. Als merk kun je denk ik alleen echt opstaan als je op dit moment hulp kunt bieden. Dit is niet de tijd voor sales-campagnes. Uiteraard komen de vraagstukken wel weer terug, maar dan moet er eerst duidelijkheid gegeven worden over data vanuit de regering.

Storytelling

Ik zie bij veel klanten het verlangen en een drang om door te gaan met het vertellen van verhalen en de verbinding te maken met de doelgroepen. We blijven dus in nauw contact en zijn proactief in het bieden van creatieve oplossingen. Wanneer we geconfronteerd worden met ongekende uitdagingen, moeten we ons wenden tot optimisme. Tot nieuwe manieren van denken en doen.

Manier van werken

Sommige merken zijn genoodzaakt om hun marketing en communicatie activiteiten voor bepaalde tijd te stoppen of te matigen, maar ik hoop ook dat er merken zijn die snappen dat het juist in dit soort situaties belangrijk is om zichtbaar en relevant te blijven. De wereld zal er na de coronacrisis anders uitzien. Consumenten zullen ook anders gaan consumeren en zullen hierbij andere wensen hebben. De impact van corona op onze industrie is op dit moment groot, maar ik denk dat het straks, als we alle ellende achter de rug hebben, ook veel kansen biedt en hopelijk veranderingsprocessen versnelt. Zodat we met nieuwe verhalen en ideeën een nieuwe wereld in kunnen. Met de unieke lessen die we nu leren.

Tot die tijd werken wij zo goed als wij kunnen aan de vraagstukken van onze huidige klanten en zetten wij onze tijd in om AAN Prosos te werken. Gewoon omdat de tijd er nu is en geen collega zegt ik wil niet helpen.

Hoe jij ons kunt helpen?
Wij staan open om aan de slag te gaan met jouw vraagstukken! Een heel team van experts zit gretig op je te wachten, wat wil je nog meer? Neem vandaag nog contact met ons op. Eens kijken wie er het snelst de telefoon op neemt.