Van puzzelstukjes naar een strategie - Prosos

Van puzzelstukjes naar een strategie

Van puzzelstukjes naar een strategie

In de maanden van corona heb ik er niet voor gekozen om op de bank te gaan zitten. Naast het neerzetten van onze eigen aanpak voor de inzet van onze diensten heb ik er voor gekozen om mijn kennis aan te bieden aan andere ondernemers. Nu een aantal van onze klanten weer ‘opkrabbelen’, heb ik er voor gekozen om deze dienst voorlopig wel in te blijven zetten.

Ondernemers hebben vaak veel vragen over de inzet van ‘online’. Iedereen die mij kent, weet dat ik het heerlijk vind om kennis en kunde te delen. Niet omdat ik het ‘moet’ doen, maar omdat ik het ‘kan doen’. Mijn kracht zit hem in het helpen en ondersteunen van mensen. Heerlijk vind ik dat.

Mijn zijn ligt bij mensen helpen, assisteren en verder brengen. Zelf het liefst in de schaduw. Dan ben ik op mijn best, dan sta ik in mijn kracht.

Puzzelen

Misschien heb jij het zelf ook wel gedaan in de eerste weken dat wij thuis zaten. Lekker aan tafel met een legpuzzel. Pascal was er ook aan gestart. Als ik daar zo naar kijk, dan zie ik dat hij niet als een kip zonder kop met die puzzel begint, maar hij sorteert op kleur, legt eerst de rand en bouwt dan op basis van, in de ene hand de ‘deksel’ (afbeelding) en in de andere hand de puzzelstukjes, stapje voor stapje de puzzel op. Hij vindt het een heerlijke ontspannende bezigheid… het brengt mij een stap verder met dit blog…

Strategie

Ik vergelijk de puzzel wel met het uitdenken van een strategie. Als je weet waar je naar toe wilt, dan is het goed om een doel / gewenst resultaat voor ogen te hebben. Ik ben van mening dat het heden belangrijk is en dat je als je nu niet anticipeert op wat je kunt doen, je ook niet verder komt, maar toch moet je daar ook niet te veel in blijven hangen. Met Prosos ben ik de laatste periode enorm bezig geweest met het beantwoorden van de vraag: “Wie kunnen wij en willen wij zijn als we straks weer los mogen gaan?”. Wat is er nodig om nu nog bewuster de next-steps voor Prosos te zetten?

 

Ik besef mij heel goed dat ik als Prosos veel geluk heb gehad. Mijn ‘warme netwerk‘ heeft mij altijd letterlijk omarmd en wij hebben deze zeven jaren werkelijk nooit een dag zonder werk gezeten. Ik zei wel eens gekscherend, Sales? Wat is dat? Het kwam altijd naar ons toe. Als je erop terugkijkt, kan je daar wat van vinden. Anderzijds was het ook erg fijn maar moet er nu wel een drastische inhaalslag gemaakt worden.

Wij hebben ook altijd veel verschillende doelgroepen mogen bedienen. Voor de werknemers was en is het wel eens lastig dat wij het ene moment voor een administratiebureau werken en het andere moment met een onderwijsinstelling. Toch was ook die veelzijdigheid niet de oplossing voor de uitdaging waar wij tijdens corona voor stonden. Wij kunnen met Prosos een breed scala aan (online) marketing & communicatie diensten aanbieden, maar wij verzorgden, met name de laatste 2 jaar,  veel contentmarketing-opdrachten voor deze bedrijven. Wat mij betreft is dit onderdeel van het vakgebied toch wel een ‘luxe dienst‘. Het is van wezenlijk belang dat je content goed is opgebouwd en bijdraagt aan het doel wat je hebt, maar voor veel bedrijven is het een aanvulling op hun huidige marketing en communicatie inzet en draagt het voor een klein gedeelte bij aan de einddoelstelling van het bedrijf/bedrijfsonderdeel.

Ik ben van mening dat wij daar een slag hebben te slaan. Wij zijn enorm kritisch naar hoe wij onze klanten kwalitatief kunnen ondersteunen, maar wat als wij net zo kritisch kijken naar ons eigen aanbod? Wat gebeurt er dan?

Aanpak

In het hier en nu hebben wij afgelopen maand gebruikt om klanten te bedienen met onze SOS-Prosos hulp. Daarnaast heb ik een een online programma opgezet zodat ondernemers zelf aan de slag kunnen gaan met het stappenplan ‘Online aan de slag binnen een dag’. Zo kunnen ondernemers met ‘eenvoudige acties, snel resultaat boeken‘. Vervolgens hebben wij met elkaar ons huis op orde gebracht. Ik zelf heb veel tijd ingezet om na te denken over de dienstverlening van Prosos en nagedacht over onze propositie.

  • Hoe kan onze dienstverlening bijdragen aan een bewuster eindresultaat voor de klant?
  • Hoe kunnen wij onze kennis praktisch(er) omzetten zodat de klant beter begrijpt wat wij doen? Zodat hij/zij ook de waarde erkent en inziet?
  • Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk het verschil gaat maken; dat het niet alleen het opgebouwde vertrouwen is, maar dat je het zakelijk ook kunt aantonen.

Inzicht

Veel bedrijven realiseren zich hoe essentieel goede (online) marketing en communicatie is om goed zichtbaar te zijn in hun markt. Moderne marketing is uitgegroeid tot een intensief samenspel van online en offline acties. Word je namelijk beter zichtbaar voor je doelgroep en behaal je concrete resultaten die het verschil maken. Het wordt er zowel online als offline niet makkelijker op, helemaal niet als je je niet full-time met het vakgebied bezighoudt. Als moet ik zeggen dat vertrouwen en samenwerken hierin wel belangrijk is. Hoe houd je elkaar aangesloten? Hoe volg je de wensen en behoeften van je doelgroep tijdens het uitvoeren van de diensten?

Is dit spannend als ik dit zo uitspreek en uitdenk? Ja, dat zeker. In het hier en nu wordt er bewust door een groot gedeelte van onze bestaande klanten onze inzet on-hold gezet. Het is het nog maar de vraag of zij ons terug kunnen vinden als het straks weer beter gaat. Bedrijven pakken de draad op een andere manier weer op. Denken zelf ook na of alles wat ze doen, nog zo moeten blijven doen. Of ze het misschien meer in eigen beheer gaan doen of dat ze juist na gaan denken of wat ze qua marketing en communicatie doen, het er in het hier en nu nog toe-doet. Gelukkig hebben wij ook met de meeste relaties veel contact om ze bij te staan in de keuzes die ze aan het maken zijn.

Zo langzamer hand zijn wij toe aan een next-step. Met de bagage van afgelopen maanden hebben wij antwoord gekregen op onze eigen strategische keuzes.

Ik ben Anita Holthuis, eigenaar van een fullservice marketing- & communicatiebedrijf. Met het team van Prosos zijn wij graag jouw partner voor salesgedreven marketing- en communicatie opdrachten. Zo kan jij je richten op de bedrijfsvoering binnen je bedrijf. Wij willen je graag assisteren van strategisch t/m uitvoerend niveau. Herken jij dat je alle ballen aan het hooghouden bent?

Wat een puzzel niet met mij kan doen! Ben jij op zoek naar een ontbrekend puzzelstukje? Ben je even kwijt wat je volgende stap kan zijn? Ik maak graag tijd vrij om met jou het gesprek aan te gaan! Neem gerust contact met mij op.

Next step

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?