Verkopen zonder te verkopen wordt de toekomst van verkopen

Wel een zin waar ik door getriggerd werd. In 2020 zal een succesvol bedrijf niet langer onderscheid maken tussen online en offline kanalen. Dat komt voor ons goed uit, omdat wij ons juist kenmerken als een fullservice marketing- en communicatiebureau en hierin ook juist deze boodschap uitspreken.

Start van het jaar 2020
“Verkopen zonder te verkopen wordt de toekomst van verkopen”

Verkopen zonder te verkopen wordt de toekomst van verkopen

We weten allemaal dat het steeds lastiger wordt om je consument te bereiken. De interactie die opgezocht wordt vanuit een klant is heel selectief. Als je een beetje handig bent met de privacy-mogelijkheden van je kanalen en in het gebruik van je internet, word je ook niet zo maar meer overspoelt met commerciële berichten. Ook dat bepaalt de klant steeds meer zelf.

De ontwikkelingen van verkoop in relatie met online- en offline marketing & communicatie

a. Inbound marketing

Wij hebben in onze content al veel aandacht besteed aan inbound marketing. Ook het belang van push i.p.v. pull is een belangrijk onderdeel in de aanpak die wij graag samen opstellen. Wat hierbij cruciaal is, is data. Met de inzet van data kan je persoonlijke berichten sturen en ook gericht op de wens van de klant de boodschap personaliseren en aanpassen op de wensen en behoeften van de klant.

b. Het bieden van relevante content

Content vertelt een verhaal en geeft mensen iets van waarde. Het gaat minder en minder over het eigen product, maar steeds meer over wat de consument kan doen met het product. Ik, Anita ben enorm verrast over de nieuwe Intratuin-app met het plantje: Leafy. Een plantje dat je elke keer in de app van Intratuin ‘water’ kan geven en vervolgens krijg ik als klant korting, speciale aanbiedingen, etc. Hoe persoonlijk kan het zijn!

We weten allemaal dat het steeds lastiger wordt om je consument te bereiken.

De interactie die opgezocht wordt vanuit een klant is heel selectief.

Verwachtingen van een bedrijf in 2020

De consument verwacht in 2020 meer van een bedrijf dan alleen goede producten en/of diensten. Het bedrijf dat de klant prefereert, doet goed voor zijn eigen klanten en moet laten zien dat het winst maakt. Daardoor kan het ook goed zijn voor de eigen medewerkers. Niet onbelangrijk: goede intenties uitvoeren voor de maatschappij.

Personalisatie

  • Personalisatie: is dé sleutel tot een succesvolle campagne.
  • Personalisatie: de juiste content, voor de juiste persoon, op het juiste moment.

 

Wat ons betreft is dit geen trend, maar een vast onderdeel van je marketingstrategie: de klantreis en het optimaliseren van de klantervaring van het eerste tot en met het laatste contactmoment. Denk vooraf wel na over het doel en de toepassingsmogelijkheid.

… om meer verkeer naar je website te krijgen
… voor conversies
Bij klanten die klikken op gepersonaliseerde elementen, is er 125% meer kans dat zij iets via de website kopen.
… voor innovatie van de dienstverlening
… klanten behouden en creëren van promotors

Gepersonaliseerde e-mails hebben een gemiddelde click-through rate 10x hoger dan standaard in de industrie.
… voor een omnichannel-ervaring
Bij klanten die klikken op personalisatie-elementen, is er 125% meer kans dat zij iets kopen via de website.

Gepersonaliseerde websites

Website-personalisatie is het proces van het creëren van unieke ervaringen, op maat, voor bezoekers van een website. In plaats van een eenduidige aanpak stelt dit bedrijven in staat om bezoekers een unieke ervaring te bieden op basis van hun karakteristieken, behoeftes en wensen.

Hoe kan je personalisatie het beste inzetten? Helemaal nu we weten dat de advertentiekosten en zelfs de algemene marketingkosten stijgen. Volgens Gartner zal tegen 2020 minstens 90% van de online adverteerders marketingpersonalisatie in een of andere vorm gaan gebruiken. En tegen 2021 is er sprake van een aanzienlijke toename van volledig gepersonaliseerde websites. Hoe kan je hieraan werken en wat is er nodig om stappen te maken in personalisatie? De collega’s van Prosos assisteren je graag bij de aanpak om te komen tot een vernieuwde site en/of een optimalisatie van je huidige website.

Waarmee kan je personalisatie doorvoeren in je website?

  • Een product laten zien dat goed past bij eerder bekeken producten.
  • Gepersonaliseerde pop-up-vensters op basis van een artikel dat je hebt gelezen.
  • Een chatvenster met een relevante vraag voor de bezoeker (profiel, locatie en gedrag).