Vier manieren om social media-etiquette in sales toe te passen

Vier manieren om social media-etiquette in sales toe te passen

De kans is groot dat, als je in sales werkzaam bent, social media al een prominente rol in je persoonlijke leven speelt. Nu, dankzij social selling, is het hopelijk ook een belangrijk onderdeel van je professionele leven. Het verwerken van social media in de werkomgeving heeft veel kansen opgeleverd, maar ook veel vragen. Je kunt je afvragen hoe je het best je sociale netwerken met je sales kunt verbinden, waarbij je de verwachte doelen in het achterhoofd houdt.

Inzichten

Voordat je echt aan de slag gaat, is het belangrijk om eerst zoveel mogelijk inzichten te verkrijgen over de zakelijke behoeften van je (potentiële) klanten. Vervolgens werk je in een plan uit hoe de producten, diensten of oplossingen die jij verkoopt, het beste gericht zijn op de specifieke behoeften. Een geweldige manier om dit te doen, is via social medianetwerken. Onthoud dat wanneer je sociale netwerken inzet om je zaken te laten groeien, je primaire focus leads verkrijgen is en dus niet volgers. Als je dit in gedachten houdt, kunnen de volgende 4 social mediatips je helpen om je social selling-strategie vorm te geven en jouw verkooppijplijn te laten exploderen!

Focus eerst op LinkedIn, Twitter en Social Video

In B2B-sales wil je de meeste tijd LinkedIn, Twitter en Social Video gebruiken om te onderzoeken, in contact te komen en communiceren met prospects op sociale netwerken. Zoals je weet, is LinkedIn de thuisbasis voor professioneel netwerken. Daar verkrijg je ook de meeste inzichten over de activiteiten van je prospects. Het is ook een goed idee om je potentiële klanten te volgen op Twitter, sinds het tweeten een populaire manier is om likes, dislikes en meningen in het algemeen te laten zien. Bovendien kun je via Twitter belangrijke inzichten krijgen met betrekking tot enkele belangrijke zaken waarmee jouw potentiële klant zich bezighoudt.

En hoe zit het dan met Facebook, Instagram en Snapchat? Als je begint met social media, gebruik deze kanalen dan alleen voor onderzoeksdoeleinden. Je zult zelf ontdekken wanneer het juiste moment is om via Facebook contact te leggen. Echter, het is wel belangrijk om via Facebook, Snapchat of Instagram het grote geheel te ontdekken om de ‘grote vis’ te kunnen vangen. In het verleden bezocht je namelijk een kantoor van een potentiële klant en zag wat er aan de muur hing en wat er op het bureau stond. Zo kreeg je een eerste indruk van de persoon in kwestie en had daarmee aanknopingspunten voor het begin van het gesprek. Tegenwoordig ontmoeten we (potentiële) klanten meestal niet meer in hun eigen kantoor. Dan bieden Facebook, Snapchat of Instagram uitkomst voor persoonlijke foto’s om de ‘grote vis’ te ontdekken.

Vecht bestaande situatie aan en geef waarde

Gebruik social medianetwerken als een kans om de bestaande situatie, status quo, aan te vechten en potentiële klanten waarde te geven. Waar het in feite op neerkomt is: zorg voor een goede berichtenstrategie, zodat dit is gericht op wat je kunt om het leven van je prospect gemakkelijker te maken.  En dus niet alleen maar 15 minuten van hun tijd vragen. Als je zorgvuldig te werk gaat, voorinformatie verzamelt en daarna een doordachte, gepersonaliseerde boodschap stuurt, dan komt die kennismaking vast wel.

Irriteer je prospects niet met slechte berichten

Er zijn maar een paar dingen irritanter dan een ‘koude’ e-mail ontvangen van een salesvertegenwoordiger die probeert een afspraak te maken die geen waarde biedt. Dan gaat het om een standaard en volledig geautomatiseerde e-mail met een overzicht hoe zij het zakelijke probleem van het betreffende bedrijf kunnen oplossen.

Ga daarom zorgvuldig om met berichten naar potentiële klanten. Vermijd het sturen van slechte content die de tijd verspilt van jouw prospect!

Hopelijk hebben deze social mediatips je enkele inzichten gegeven hoe social media in te zetten als een professional. Hulp nodig bij inzet van social media? Het team van Prosos helpt, inspireert en adviseert je graag! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om met elkaar de mogelijkheden door te spreken.

Bron:

Business 2 community

Geen reactie's

Geef een reactie