Waardepropositie Canvas in de praktijk - Prosos

Waardepropositie Canvas in de praktijk

Waardepropositie Canvas in de praktijk

Eerlijk gezegd ben ik oprecht van het opstellen van een plan, maar ben ik ook van mening dat je het goed moet kunnen vertalen naar de praktijk en dat je het tijdens het uitvoeren van je werk ook als hulpmiddel blijft zien. Het waarde propositie canvas heeft ons hierbij ontzettend geholpen.

Waarom: het helpt je goed te analyseren welke diensten of producten je klanten écht willen en hoe je aanbod perfect aansluit bij de ideale klant. Met het waardepropositie model zorg je voor een optimale fit (evenwicht) tussen het klantsegment (vraag) en de waardepropositie (aanbod). Simpelweg: hoe versla je je concurrenten.

Business Model Canvas

In onze strategiesessies komt vaak het Business Model Canvas te sprake. Heb je hier zelf nog nooit mee gewerkt? Dan raad ik je echt aan om in ieder geval hier mee kennis te maken. Ons heeft het geholpen om ons bedrijf te beschrijven.

  • In het midden van het canvas model staat de waardepropositie: je onderscheidende kracht als bedrijf.
  • Links hiervan breng je in kaart hoe je die waarde creëert: met welke partners, bedrijfsmiddelen en activiteiten.
  • Rechts gaat over het vermarkten van je waardepropositie: wie zijn je klanten en hoe bereik je ze?
  • Onderaan het canvas breng je de kosten en opbrengsten die hierbij komen kijken in kaart.

Uiteraard kan je stoppen bij het invullen van het Business Model Canvas, maar wij zijn door de inzet van het waardepropositie canvas een inhoudelijke verdieping in gegaan. Dit heeft ons enorm veel gebracht.

Waardepropositie Canvas

Een belangrijke tip, behoud de rust en wordt niet (zoals ik) al te snel ongeduldig omdat je een resultaat wil zien. Loop het volgens de ‘stap-voor-stap structuur’ door en pak deze actie op als team zodat je elkaar scherp houdt en remt wanneer nodig.

Rechterkant beantwoord je de vragen over de vraag:

De rechterkant van het Waardepropositie Canvas beschrijft het profiel van jouw doelgroep in drie onderdelen. De klanttaken, de voordelen, de pijnpunten.

-Klanttaken: Wat wil de klant bereiken en in welke behoefte probeert hij/ zij zichzelf te voorzien? Dit kan zakelijk maar ook privé zijn. Hierin ga je de diepte in door te bepalen welke functionele taken (actie-reactie), sociale taken (status) en persoonlijke of emotionele taken (gevoel).

-Voordelen: Wat is het grootste voordeel voor de klant bij het uitvoeren van de taak?
a. Vereiste voordelen (ik koop een website -> dan moet de website online staan bij opleveren).
b. Verwacht voordeel (door brede kennis van zaken brengen wij tekst en beeld in balans).
c. Onverwacht voordeel (n.a.v. onze uitleg kan je zelf je website beheren).
d. Gewenst voordeel (een handleiding bij opleveren).

-Pijnpunten: Welke pijn/ probleem/ irritatie/ angst ervaart de klant bij het uitvoeren van de taak?
a. Ongewenst: de irritatie/pijn die ontstaat als een taak wordt uitgevoerd zonder positieve uitkomst.
b. Obstakels: de irritatie/pijn die ontstaat bij de klant als het uitvoeren van een taak niet lukt door bv gebrek tijd/geld/energie.
c. Risico’s: de risico’s die kunnen optreden bij het uitvoeren.

Linkerkant beschrijft het aanbod in drie onderdelen.

– Producten en diensten: welke producten of diensten bied je aan?
– Voordeelverschaffers: wat is voordeel van je diensten/producten voor de klant?
– Pijnverzachters: hoe verzacht jouw dienst/product de pijnpunten van de klant

BELANGRIJK: het is 3x makkelijker om te verkopen vanuit de pijnverzachters dan vanuit de voordeelverschaffers.

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?