Waarom is een goed dashboard essentieel?

In de komende drie weken nemen wij je mee in de keuzes die je kan maken voor het opstellen van een dashboard. In dit blog nemen wij jou mee waarom een goed dashboard essentieel is en waar een dashboard jou bij kan helpen tijdens het analyseren/vertalen van jouw behaalde (online) resultaten.

Heb je als marketeer soms het idee dat de resultaten die je haalt niet goed genoeg zichtbaar zijn binnen je bedrijf? Herkenbaar! Een mooie manier om dit inzichtelijk te maken is om een helder dashboard te maken, maar waar let je dan op en wat heb je eraan?

"Give them quality. That's the best kind of advertising."

~ Milton Hershey ~

Een dashboard is essentieel voor het meten van je doelstellingen

Wanneer je bepaalde doelstellingen hebt opgezet is het belangrijk om deze doelstellingen te meten. Een dashboard is hierbij van essentieel belang. In een dashboard kan je namelijk verschillende resultaten laten terugkomen. Via deze resultaten kan je meten of je op de goede weg bent om deze doelstellingen te behalen of dat er aanpassingen gedaan moeten worden aan bijvoorbeeld je online campagnes of aan de doelstellingen.

Misschien was je doelstelling net iets te enthousiast of valt er nog winst te behalen door het optimaliseren van de campagnes?

Wat erg belangrijk is aan een dashboard is dat de informatie in het dashboard eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen moet zijn voor interne collega’s of je externe klanten. Zorg er dus voor dat iedereen de informatie kan begrijpen als zij het dashboard voor de eerste keer te zien krijgen. Laat de informatie dus in ‘Jip en Janneke taal’ zien.

Welke resultaten laat je zien?

Voordat je begint met het maken van een dashboard is het belangrijk om met elkaar af te stemmen welke informatie je in het dashboard terug wil laten komen. Betrek hier verschillende collega’s bij zodat er ook informatie, die zij graag terug willen zien, in het dashboard verwerkt kan worden. Dit kan allerlei verschillende informatie zijn zoals social media resultaten, bepaalde projecten met bijvoorbeeld de omzet per project, website gerelateerde resultaten etc. houd hierbij wel de doelstellingen in het achterhoofd. Sluit de informatie die je wil laten zien goed aan bij de doelstellingen?

Zoek een passende dashboardtool

Er zijn heel veel verschillende dashboard tools om te gebruiken, denk bijvoorbeeld aan Cyfe, Klipfolio, Google Data Studio etc. maar er zijn nog veel meer opties. Voordat je aan de slag gaat met het maken van het dashboard is stap 1 om te bepalen welke dashboardtool je hiervoor gaat gebruiken. Hierbij is het goed om te kijken naar wat je in dit dashboard wil verwerken en of dat via die tool mogelijk is. Misschien kan je wel via code informatie in het dashboard inladen. Kijk dus goed naar de mogelijkheden van de tool. Heeft de tool niet de gewenste mogelijkheden? Zoek dan een andere passende tool.

Wat leer je van een dashboard?

Uit de resultaten van een dashboard kan je verschillende conclusies trekken. Dit is per gemaakt dashboard echt verschillend. De informatie die per dashboard weergegeven wordt is hierbij bepalend. Heb je bijvoorbeeld een social media dashboard gemaakt, dan kan je meten of bijvoorbeeld het volgers aantal nog groeit en of de engagement verbeterd is. Vanuit daar kan je weer stappen nemen om er voor te zorgen dat dit wel verbeterd of nog beter wordt. In een dashboard over websitegegevens kan je bijvoorbeeld meten hoeveel verkeer er in de afgelopen maand ten opzichte van een andere maand naar de website is gekomen. Hieruit kan je dan concluderen of dit verbeterd is en waar dit eventueel aan kan liggen.

Wens jij hulp  bij het analyseren en meten van de resultaten? Wij helpen je hier graag bij!