Instagram heeft interessante metric voor engagement

Instagram heeft interessante metric voor engagement

We zijn op Instagram aan het liken, comments aan het geven en via tools aan het sharen. Het is belangrijk voor engagement, maar ook bij iedereen wel bekend.

Nu een vraag: wat doe jij met saves? Ja, we volgen de ontwikkelingen op de voet en zagen al meerdere Instagram-experts en platformen hierover communiceren. Maar houd jij ook de saves in de gaten? Hoe vaak je post is opgeslagen zegt namelijk veel over de betrokkenheid van je volgers.

Geen likes meer zichtbaar?
Het is zeker nog nier doorgevoerd, maar er wordt door Instagram in verschillende landen getest met het verbergen van likes. Je ziet ze zelf wel, maar je volgers niet. De druk op hoe meer likes hoe beter, wordt hiermee weggenomen volgens Instagram… Maar ja, zoeken we dan met saves niet iets anders?

Waar vind je saves?

Op Instagram kun je een post opslaan door op het lintje aan de rechterkant van de post te klikken.

Groeperen

Als je posts heb opgeslagen, kun je ze groeperen in ‘collecties’, als een soort Pinterest Board. Het is ook te vergelijken met Facebook fotoalbum. Bij Pinterest kan je namelijk een URL meegeven aan je afbeelding en dat kan bij Instagram niet. In een Facebook-album kan je alle foto’s een beschrijving geven, dat kan ook in de groepen van Instagram niet. Als je volgers een post opslaan, geeft het aan dat ze de content zo interessant vinden, dat ze het later nog eens willen bekijken. Het algoritme zou deze saves steeds belangrijker vinden. Hoe vaker je posts worden opgeslagen, hoe groter de kans dat je posts hoger terechtkomen in de feed van je volgers – of in de ‘Explore’-tab. Een interessante metric dus om in de gaten te houden.

Leuk die ‘groepen met beelden’, maar waar vind ik de resultaten?

Je gaat allereerst naar je BEDRIJFSPROFIEL

  1. Open je Instagram (bedrijfs)profiel.
  2. Je opent via het ‘hamburgertje’, drie streepjes rechts bovenaan, het tabblad statistieken.
  3. Onder ‘Statistieken’ kies je het tabje ‘Inhoud’ en vervolgens ‘Alles weergeven’.
  4. De posts die je dan te zien krijgt, staan automatisch gesorteerd op ‘Betrokkenheid’.
  5. Als je verder wilt selecteren op de beelden die ‘opgeslagen’ zijn, klik dan op het woord ‘betrokkenheid (blauw weergegeven). Klik op dat linkje en kies dan in de rij het vijfde woord: ‘Opgeslagen’ (en klik vervolgens op ‘Toepassen’).
  6. Je krijgt een overzicht van de posts die het vaakst zijn opgeslagen.

Zo verhoog je het aantal saves op Instagram

Hieronder vind je 5 tips voor het verhogen van je Instagram saves.

  • Maak afbeeldingen die het waard zijn om te bewaren (tips, infographics, geheugensteuntjes etc.).
  • Vraag aan je bezoekers of ze de afbeelding willen opslaan (dit kan je uitlokken door gewoon de vraag te stellen).
  • Schrijf langere en waardevollere onderschriften (microblogs)
  • Maak tijdloze content (die waardevol en herbruikbaar is).
  • Plaats quotes, uitspraken, uitdrukkingen, etc.

Doelgroepen

Blijf altijd bij jezelf als het gaat om het plaatsen van content. Het moet passen bij je doelgroep, waarom komen zij naar Instagram? Wat wil je voor je doelgroep met je bedrijf uitstralen/neerzetten? Het draait altijd om waarde voor je volgers en niet om ‘saves te verhogen’.

Voor onszelf en onze klanten kunnen wij Saves inzetten. Ben jij je bewust van de saves op Instagram? Hoe zet jij online marketing in voor jouw bedrijf? Kunnen wij je hierbij assisteren? Mogelijk is Instagram voor jouw bedrijf, product of dienst wel een perfect kanaal! Dan denken wij graag mee hoe je dit kanaal zo optimaal mogelijk kunt inzetten.

Geen reactie's

Geef een reactie