Wat en waarom een podcast?

Het laatste anderhalf jaar zit ik weer meer in de auto en als ik op zaterdagochtend het huis poets of zaterdagmiddag lekker achter de computer zit, vind ik het heerlijk om een luisterboek te luisteren, maar ook ben ik geabonneerd op een aantal podcastseries. Ik ben door bekenden in aanraking gekomen met podcasts, maar ook door berichten op social media kanalen waar je verwezen wordt naar de bijbehorende podcast van een bedrijf of persoon.

Voor dat ik jullie ga vertellen wat wij met Prosos met podcasts gaan doen, vertel ik in dit blog wat meer over podcasts.

“People are really listening and want to consume all of the content that is there and available. There’s a level of dedication that comes from podcast listeners that you don’t otherwise find. And now the numbers prove it. Podcasts aren’t a bubble, they’re a boom — and that boom is only getting louder.”

Miranda Katz, Author at Wired

Wat zijn podcasts?

Podcasts zijn audio-uitzendingen die je op je eigen tijd kunt luisteren. Het zijn speciaal voor dit medium gemaakte afleveringen. Het aanbod van podcasts is oneindig, waardoor over elk onderwerp dat je kunt bedenken wel een podcasttitel te vinden is. Podcasts zijn overall gratis en je kunt ze beluisteren via apps op je telefoon.

Waarom podcasts luisteren?

  1. De mogelijkheden zijn eindeloos. Voor elk onderwerp zakelijk of privé zijn podcasts te vinden.
  2. Het zijn vaak hele ‘echte verhalen’. Soms lijkt het wel of je bij het gesprek aanwezig bent.
  3. Je raakt geïnspireerd of hoort iets nieuws! Net als bij een goed boek of mooie film kan een mooie podcast je ontroeren of nieuwe inzichten geven.
  4. Het luisteren kan altijd. Binnen, buiten, in de ochtend of voor het slapen gaan. Je hebt alleen je telefoon nodig.
  5. Het is inhoudelijk en niet vluchtig. De tijd om een podcast te maken is ongelimiteerd.

Bereik

Een podcast heeft bijna geen limiet op het aantal luisteraars wat je kunt bereiken. Dit omdat natuurlijk iedereen met een internetconnectie kan luisteren naar de podcast.

Vorm

De manier waarop een podcast gedaan wordt, is natuurlijk helemaal aan de podcaster zelf. Dit betekent ook dat er allerlei vormen ontstaan, van eenvoudige barpraat en gesprekken tot verhalende series in een fictieve of non-fictieve setting. Naast vorm is het ook natuurlijk zo dat een podcast ongecensureerd is, de podcast is helemaal in-control van zijn/haar eigen content en wat deze bevat.

Wist je dat:

Ongeveer 6,3 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder (44%) luisteren wel eens naar een podcast, wat ongeveer gelijk is aan de vorige meeting (november 2020). Net zoals uit de vorige metingen bleek, is de podcast met name populair onder mannen en hoogopgeleiden. Echter spannen de studenten de kroon: liefst 73% van de studenten luistert wel eens. Ontspanning en amusement blijven de belangrijkste redenen om te luisteren. Verder luistert men met name thuis (70%) en onderweg (44%) en voornamelijk via Spotify (47%) en YouTube (42%). We zien daarnaast dat men steeds vaker naar dezelfde podcast luistert: inmiddels is 33% geabonneerd op een reeks, dit was in november 2020 nog 25%. Het aanbod van podcasts stijgt nog steeds hard, waardoor makers steeds beter hun best moeten doen om uniek te zijn en gevonden te worden. Social media blijkt een belangrijke bron in de zoektocht.”
bron: marketeffect

Wil je weten wat wij gaan doen met podcast?

Ben je benieuwd wat wij gaan doen met podcast binnen Prosos?
Volg ons via LinkedIn en Instagram.