Wat maakt een website succesvol?

Wat maakt een website succesvol?

In de voorgaande weken hebben wij je verteld hoe je je webhosting aanpakt en hoe je jouw websitebezoekers overtuigt. Maar wat maakt een website nu écht succesvol? We nemen een aantal belangrijke kenmerken met je door.

De eerste indruk

De potentiële klant is druk aan het browsen, op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Er is dus een zoektocht gaande naar de ultieme oplossing. Hiervoor bezoekt de bezoeker meerdere websites. Iedere bezoeker die voor het eerst jouw website bezoekt, beoordeelt de website binnen tien seconden. Om deze reden is het van groot belang dat je een ‘love-at-first-sight’ reactie creëert. Binnen deze tien seconden moet de bezoeker direct kunnen zien wat jouw producten en /of diensten zijn. Je kunt het vergelijken met het doorbladeren van een magazine: hoeveel seconden besteed je aan iedere bladzijde? Jouw website is je marketingmachine die de bezoeker transformeert naar een klant.

Zorg daarom dat je een goede eerste indruk maakt. Het design van je website is hierin bepalend. Mensen beoordelen op uiterlijk. Een goed verzorgde website creëert goodwill bij de bezoeker. Hanteer daarbij ook de ‘less is more’-regel: heb je bepaalde design-features niet nodig? Gebruik deze dan niet. Je content moet centraal staan, niet de website zelf.

Pakkende paginatitels

Wil je dat bezoekers jouw content lezen? Zorg dan voor een pakkende titel. Lezers bepalen in enkele seconden of zij het artikel willen lezen of niet. Zorg dat je in deze titel ook de belangrijkste zoekwoorden verwerkt. Natuurlijk moet je creatief zijn met het bedenken van de titel, maar zorg wel dat de titel duidelijk maakt welke content erachter staat, want de bezoeker is met een doel aan het rondsnuffelen. Vermijd moeilijke technische woorden en verplaats je altijd in de doelgroep tijdens het bedenken van de titel.

SEO

SEO is de afkorting van ‘search engine optimization’ en staat voor een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van websites voor de vindbaarheid door zoekmachines. Het is dus een onderdeel van zoekmachinemarketing. Steeds vaker slaagt de zoekmachine erin om in de zoekresultaten content aan te bieden die volledig past bij de ingevoerde zoektermen. Om aan te sluiten bij klantvragen, is het van belang om te weten welke zoektermen de doelgroep gebruikt tijdens zijn of haar zoektocht, zodat je hierop in kunt spelen. Wil je op de eerste pagina met zoekresultaten verschijnen? Dan vraagt dit om de nodige aanpassingen op je website.

Conversie

Hoeveel websitebezoekers gaan ook daadwerkelijk over op actie? En is dit meetbaar te maken? Het antwoord op deze vraag is ‘ja’. Zodra je weet hoeveel procent van de bezoekers over gaat tot actie, kun je op basis van deze informatie de website verder optimaliseren. Conversie omvat niet enkel de plaatsing van een bestelling, maar bijvoorbeeld ook het aanvragen van een contactformulier. Meten is weten!

Is jouw website al succesvol?

Succes met het optimaliseren van jouw website! Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Het Prosos-team staat voor je klaar! Onze contactgegevens vind je hier.

Geen reactie's

Geef een reactie