Wat zijn de ontwikkelingen in de top 10 van social mediaplatformen?

Wat zijn de ontwikkelingen in de top 10 van social mediaplatformen?

Wat zijn de trends in social media?
Deel 2: Wat zijn de ontwikkelingen in de top 10 van social mediaplatformen?

Zoals in deel 1 van deze blogserie is aangegeven, is social media niet meer weg te denken. Er zijn diverse social mediaplatformen. Welke worden er anno 2017 veel of weinig gebruikt en hoe vaak? Wat zijn de stijgers en dalers? Diverse organisaties doen er onderzoek aan. Newcom onderzoekt het gebruik van social media al sinds 2010. Dit bedrijf voert jaarlijks het grootste landelijke onderzoek van Nederland uit. Omdat we het belangrijk vinden om onze relaties op de hoogte te houden van de ontwikkelingen op online communicatiegebied, besteden we in een blogserie aandacht aan de uitkomsten van dit uitgebreide onderzoek. In het eerste blog behandelden we de vraag of de voorspellingen van 2016 waren uitgekomen. In dit blog nemen we u meen in de ontwikkelingen van de 10 meest populaire social mediaplatforms.

WhatsApp favoriet

In 2017 blijkt WhatsApp nog steeds het grootste social mediaplatform te zijn. Er zijn 10,9 miljoen Nederlanders die WhatsAppen, waarvan 7,8 miljoen dagelijks WhatsApp gebruiken. Als we verder kijken naar de overige populaire platforms, dan komt Facebook op de tweede plaats. Er zijn 10,4 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken. Daarvan gebruiken 7,5 miljoen mensen Facebook zelfs dagelijks. Op plek 3 vinden we YouTube terug, want er zijn 7,5 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van YouTube. Dagelijks plaatsen of bekijken 1,7 miljoen Nederlanders filmpjes op dit social mediakanaal. LinkedIn bezet de vierde plaats. Het blijkt dat 4,3 miljoen Nederlanders LinkedIn gebruiken en daarvan doet 0,4 miljoen dat dagelijks. De vijfde plaats wordt ingenomen door Instagram. Er zijn 3,2 miljoen Nederlanders aan het Instagrammen, waarvan 1,5 miljoen dagelijks.

Nr.PlatformAantal gebruikers NLWaarvan dagelijks
6Twitter2,6 miljoen871.000
7Pinterest2,4 miljoen381.000
8Snapchat1,9 miljoen960.000
9Tumblr0,4 miljoen101.000
10WeChat0,1 miljoen  63.000

Foursquare valt net buiten de top 10 met 0,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Daarvan maken 46.000 mensen dagelijks gebruik van Foursquare.

Toename in dagelijks gebruik van top-5 platformen

Als we naar de 5 populairste social mediaplatformen kijken, dan valt het op dat er een toename is in het dagelijkse gebruik t.o.v. vorig jaar. Zo is het dagelijkse gebruik van Whatsapp met 11% toegenomen, van 7,0 naar 7,8 miljoen. Facebook kende een stijging van 10%, van 6,8 naar 7,5 miljoen. YouTube ging zelfs met 31% omhoog naar 1,7 miljoen dagelijkse gebruikers. De grootste stijgers in dagelijks gebruiken blijken Instagram en LinkedIn te zijn. Instagram ging van 992.000 dagelijkse gebruikers naar 0,4 miljoen. Dat betekent een groei van 50%! LinkedIn kende een stijging in dagelijks gebruik van 33% en kwam uit op 0,4 miljoen dagelijkse gebruikers.

Conclusie en vooruitblik

Uit deze cijfers is te concluderen dat het dagelijks gebruik van Instagram en YouTube sinds 2015 relatief het sterkst gestegen zijn. De verwachting is dat de groei van WhatsApp en Facebook in 2017 doorzet en dat Twitter iets blijft dalen. Relatief gezien wordt Instagram de grootste stijger.

Wat komt er de in volgende blogs over social mediatrends aan bod?

In ons derde blog nemen we leeftijd en gebruik van social mediaplatformen onder de loep. Daarna lichten we het vertrouwen en de verwachtingen omtrent social media toe. Vervolgens zetten we de belangrijkste uitkomsten voor u op een rij. Deze blogserie sluiten we af met de vier nieuwe voorspellingen voor volgend jaar.

Automatisch op de hoogte blijven van het social medianieuws?

Bent u al geabonneerd op onze nieuwsbrief? Meldt u hier aan, waar u rechtsonder uw e-mailadres invult. Zo blijft u automatisch op de hoogte van het social medianieuws en onze dienstverlening op social media- en (online) marketingcommunicatiegebied. Daarnaast kunt u terecht op onze website voor verdere informatie en de laatste blogs.

Geen reactie's

Geef een reactie