Welk soort dashboard past bij jouw organisatie?

In het eerste blog schreven wij over de essentie van een goed dashboard. Heb je deze nog niet kunnen lezen? Check het blog dan hier: ‘Waarom is een goed dashboard essentieel?’

In dit blog gaan we verder in op de verschillende dashboardmogelijkheden die er zijn, ook haken we in op hoe je ervoor zorgt dat je inspeelt op de wensen van degene die je dashboard moet gaan begrijpen.

"The construct of a dashboard, first of all should be drafted by the founder".

Keith Rabois

Koppel de afdelingen aan elkaar

Om er goed achter te komen welk dashboard bij jou past is het eerst belangrijk wat voorwerk te doen. Bedenk in eerste instantie welke informatie je wilt laten zien. Denk hierbij breder dan alleen je eigen (marketing)werkzaamheden. De verbinding tussen Sales en Marketing is hierbij erg belangrijk, zo houdt je namelijk goed zicht op de uiteindelijke conversies (bijvoorbeeld hoeveelheid verkoop).

Naast Sales is kunnen er ook andere afdelingen zijn die invloed uitoefenen op jouw doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan een Office team die online inschrijvingen of aanvragen verwerkt, wanneer zij dit op een onjuiste manier opvolgen kan dit negatieve gevolgen hebben voor de cijfers. Het is belangrijk om iedereen op tijd bij het proces te betrekken, zo worden ze meegenomen in de opbouw van een dashboard en begrijpen ze ook de cijfers beter. Denk hierbij niet alleen aan de personen die input leveren maar ook aan degenen voor wie het dashboard gemaakt wordt.

Voor wie is het dashboard bedoeld?

Net als bij het uitvoeren van de marketingwerkzaamheden is het bij het presenteren van een dashboard ook van essentieel belang om te luisteren naar je doelgroep. Voor wie is het dashboard bedoeld? Wanneer je dat helder hebt voor jezelf, gaat dit je enorm helpen.

Zijn het mensen die gewend zijn veel cijfers te zien of schrikt dit ze juist af? Zijn ze al een beetje bekend in het marketinglandschap of totaal niet? Als je jezelf dergelijke vragen stelt kan je op basis daarvan het dashboard inrichten en kan je dit ook meenemen in de keuze voor welke tool je gaat. Ook hierom is het belangrijk om degene voor wie het dashboard bedoeld is op tijd te betrekken bij de opbouw van het dashboard, zodat ze tijdig feedback kunnen geven.

Welke data laat je zien?

Om te bepalen wát er precies in het dashboard moet komen is het aan te raden te starten met het op een rijtje zetten van welke kanalen je gebruik maakt. Denk daarbij niet alleen aan de online kanalen maar ook aan de data die je vanuit andere afdelingen nodig gaat hebben, zoals we in de eerste alinea van dit blog beschreven. Pak ook hier je doelstellingen bij, waar richt je je op met de activiteiten? Zorg ervoor dat minimaal deze cijfers terugkomen in je dashboard.

Eens sparren?

Heb jij hulp nodig bij het uitdenken hoe je dashboard eruit kan gaan zien? Wij denken graag met je mee. Neem gerust contact op via support@prosos.nl.