Zijn de social media voorspelingen van 2016 uitgekomen?

Zijn de social media voorspelingen van 2016 uitgekomen?

Wat zijn de trends in social media?
Deel 1: Zijn de voorspellingen van 2016 uitgekomen?

Als we naar het medialandschap kijken, dan is social media niet meer weg te denken. Bovendien is er heel veel belangstelling en aandacht voor. Er zijn diverse social mediaplatformen. Welke worden er anno 2017 veel of weinig gebruikt en hoe vaak? Wat zijn de stijgers en dalers? Diverse organisaties doen er onderzoek aan. Newcom onderzoekt het gebruik van social media al sinds 2010. Dit bedrijf voert jaarlijks het grootste landelijke onderzoek van Nederland uit. Omdat we het belangrijk vinden om onze relaties op de hoogte te houden van de ontwikkelingen op online communicatiegebied, besteden we in een blogserie aandacht aan de uitkomsten van dit uitgebreide onderzoek. We trappen af met het antwoord op de vraag of de voorspellingen van 2016 zijn uitgekomen.

Wat waren de vier voorspellingen van Newcom voor 2016?

  1. Stijgende lijn social mediagebruik door ouderen zet door
  2. Instagram is qua gebruik zowel dagelijks als in totaal groter dan Twitter
  3. Facebook heeft bij de jongeren het groeipotentieel bereikt
  4. Stijging van Instagram, YouTube en Snapchat voorspellen een explosievere groei van beeld- en live- content op social media.

Wat is daarvan uitgekomen?

  • Ouderen zijn over de gehele linie meer social media gaan gebruiken.
  • Instagram is Twitter voorbij qua totaal- en dagelijks gebruik. Instagram is de top-5 binnengedrongen qua platformen.
  • Facebook heeft inderdaad bij jongeren het groeipotentieel bereikt. Facebook is echter nog steeds populair, want 80 procent van jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruikt Facebook. Toch is er een lichte daling in Facebookgebruik onder jongeren. Het meest favoriet bij de jongeren zijn momenteel WhatsApp (96%) en YouTube (86%).

Wat komt er de in volgende blogs over social mediatrends aan bod?

Uiteraard gaan we verder in op de ontwikkelingen in de top 10 van social mediaplatformen. Verder nemen we leeftijd en gebruik van social mediaplatformen onder de loep. Daarna lichten we het vertrouwen en de verwachtingen omtrent social media toe. Vervolgens zetten we de belangrijkste uitkomsten voor u op een rij. Deze blogserie sluiten we af met de vier nieuwe voorspellingen voor volgend jaar.

Automatisch op de hoogte blijven van het social medianieuws?

Bent u al geabonneerd op onze nieuwsbrief? Meldt u hier aan, waar u rechtsonder uw e-mailadres invult. Zo blijft u automatisch op de hoogte van het social medianieuws en onze dienstverlening op social media- en (online) marketingcommunicatiegebied. Daarnaast kunt u terecht op onze website voor verdere informatie en de laatste blogs.

Geen reactie's

Geef een reactie