GASTVRIJHEID IS DE KERN VAN MARKETING

Service with a smile!

Horeca, zorg, marketing

Door de jaren heen, heb ik veel geschreven over gastvrijheid. Allereerst uiteraard in link met de horeca, vervolgens heb ik in mijn werk van eten en drinken in de zorg dagelijks bewust gastvrijheid ingezet.

In het hier en nu in het marketingvak, blijft het voor mij elke dag een uitdaging hoe je uiteenlopende situaties en relaties met je klant ontwikkelt en onderhoudt. Om je als individu of als organisatie deze vaardigheden eigen te maken, biedt gastvrijheid de juiste handvatten, voor zowel de praktische uitvoering als de ontwikkeling van beleid.

Menukaart

Welk gerecht is echt het aller-allerlekkerste op de kaart en wat staat daarbij geschreven? Een vriendelijke tekst is een van de vele factoren waardoor gasten zich fijner voelen. En als de gast zich fijn voelt…. merk je op dat dit uiteindelijk ook voor hogere omzetcijfers zorgt!

GASTVRIJHEID OP HET MENU?

Service with a smile!

Benedictus

Doe wat je doet met aandacht. Deze tip van Benedictus is al 1500 jaar oud en geldt vandaag de dag nog steeds als een bijzondere waarde. Een waarde die steeds belangrijker wordt, omdat de mens gezien en behandeld wil worden als mens en niet als een nummer. Een waarde die iedereen met een beetje verstand van marketing kan inzetten. Benedictus heeft nog veel meer geschreven over gastvrijheid. Misschien kan zijn Regel voor Beginners een handboek worden voor horecaondernemers en marketinggoeroes.

Benedictus

Gastvrijheid

Gastvrijheid legt de focus op de gast ofwel de klant, de cliënt, de patiënt, hoe deze dan ook genoemd mag worden binnen de cultuur van een organisatie of branche. Deze cultuur bepaalt overigens ook of er gesproken wordt over gastvrijheid of hospitality.

Gastvrijheid spreekt goed tot de verbeelding, omdat we er allemaal mee te maken hebben. Ongeacht iemands demografisch profiel, iedereen heeft wel positieve en negatieve ervaringen en herkent de belangrijke principes van gastvrijheid. De klant staat centraal!

 

Gastvrijheid. Het lijkt een vanzelfsprekendheid, en ik denk ook dat iedereen (soms diep in zich) wel weet wat dat is. Maar hoe krijg je je medewerkers zover dat ze gaan inzien dat gastvrijheid uiteindelijk loont? Mensen behandelen zoals jezelf graag behandeld wilt worden. Service with a smile.