Adverteren op social media, wat zijn de effecten?

Foto Budgetten en bieden basisbeginselen

Adverteren op social media, wat zijn de effecten?

Digitalisering en social media zijn niet meer weg te denken in de wereld van verkoop en marketing. Aan merken is geld te verdienen, wat social mediabedrijven ertoe brengt advertenties te verkopen op hun social mediakanalen. Alle grote spelers als Facebook en Instagram, Twitter, LinkedIn en Snapchat bieden inmiddels deze mogelijkheid. De meeste grote merken zijn al een tijdje onderweg met adverteren op social media, door de grotere budgetten die zij hiervoor kunnen uittrekken. Maar ook voor kleinere merken is het intussen verplichte kost te adverteren via social media. Adverteren op social media is niet zo makkelijk als wel eens wordt gedacht. Hoe raak je de juiste snaar en hoe voorkom je dat de advertentie irritant wordt gevonden? Hoe maak je een advertentie waar de doelgroep echt op zit te wachten?

Social selling

Hoewel de oude manieren van verkopen blijven bestaan, zal de komst van social media de oude manier van verkopen juist versterken. Hierin moeten de wensen en eisen van sales en marketing bij elkaar komen in een social selling proces. Daarnaast leert de ervaring dat het commitment en draagvlak vraagt van de gehele organisatie. Social Selling vraagt een investering in aandacht, tijd, energie en daarom ook in geld.

Wat is social selling dan?

De kunst van social selling is klanten naar je toe laten komen. In dit proces sta jij als personal brand centraal. Jij deelt online kennis via een aantal social mediakanalen waar je prospect zich begeeft en je gaat de interactie aan met je volgers. Het doel is waarde creëren, nieuwsgierigheid wekken, kennis delen en online zaadjes planten in de hoofden van je prospects. Van push naar pull noemen wij dit ook wel, en dit terwijl je met advertenties snel denkt aan het push-principe, bij social selling is het steeds meer de kunst om juist het pull-principe te hanteren. Je doelgroep moet je organisatie als waardevol gaan zien en naar jou toekomen, en niet andersom. Je kunt op een warme wijze je doelgroep uiteindelijk benaderen om tot een afspraak te komen. Zo draai je het traditionele verkoopproces om.

Jij, als expert, bent in het bezit van waardevolle content die je met je doelgroep gaat delen. Zorg dat de strategie en de middelen die je kiest dichtbij je staan, zodat het authentiek is en dat jij gemotiveerd blijft gedurende het gehele proces. Een belangrijke tip: de verschillende afdelingen moeten binnen de organisatie betrokken blijven. Online marketing zonder verkoop (buitendienst, binnendienst, sales etc.) hebben allemaal belang bij het social selling principe.

Doelgroepen

Zoals al eerder gezegd, deel je jouw kennis als content via een aantal social mediakanalen waar je prospect zich begeeft. Deze prospect, of potentiële klant maakt deel uit van een grotere groep; jouw doelgroep. Doe onderzoek op welke social mediakanalen jouw doelgroep zich bevindt en zoek uit of jouw doelgroep wordt beïnvloed door een andere groep. Volg deze ook op social media en ga het gesprek aan met je doelgroep.

Merkimpact

Social selling is niet iets geheel nieuws. Het is een antwoord op veranderend klantgedrag. Echter, social selling zal nooit werken wanneer je bedrijfsvoering, product of dienst ondermaats is. Wanneer een directie of management onvoldoende overtuigd is van de meerwaarde, wordt het lastig om de benodigde tijd, energie en investering vrij te maken.

Maar hoe lekker is het als je salescollega’s vaker gebeld worden door (potentiële) klanten, je content aansluit op de uitdagingen die jouw klanten voelen en daar een oplossing voor bieden? Als men meteen aan jou denkt, wanneer er een vraag is op jouw vakgebied? Als je in contact komt met een nieuwe klant door iemand die je ooit zelf ergens geïntroduceerd hebt?

Aan de slag met Online Marketing?

Wil jij impact maken met jouw merk en heb je nog geen idee hoe? Of jouw inspanningen leveren nog niet op wat jij ervan verwacht? Neem contact met ons op. Wij kunnen je helpen bij het neerzetten van een strategie en gezamenlijk de aanpak bepalen.

Geen reactie's

Geef een reactie