Social Media in de zorg ~ Strategie

Social Media in de zorg ~ Strategie

Social Media in de zorg ~ Strategie

Een weekje later, maar hier mijn blog over ‘hoe gaan wij aan de slag met Social Media in de zorg? ‘. De informatie in onderstaand blog heb ik niet zelf bedacht. De informatie heb ik gevonden op internet. Ook heb ik weer input ontvangen van mede mede twitteraars die mij graag wilden helpen om een zo volledig mogelijk ‘plaatje’ neer te zetten. Zoals jullie weten is mijn motto op Twitter:

‘het delen van kennis, kunde en plezier!’

Ik merk om mij heen dat Social Media steeds intensiever gebruikt wordt in o.a. (zorg)organisaties. Niet alleen ‘aanwezig’ zijn op Twitter en LinkedIn, maar zo hoorde ik deze week in een reclamecommercial de oproep om via Facebook op ‘vind ik leuk te klikken’. Veel organisaties zien steeds meer de kracht van social media en zetten ze in.

Aanwezigheid zorg ~ Social Media
Wat in mijn vorige blog over dit onderwerp ook naar voren is gekomen, is dat zorgorganisaties intensief aanwezig zijn via de verschillende mogelijkheden die Social Media biedt. Wat nog wel opvalt dat dit voornamelijk gericht is op de corebusiness van de organisatie: het delen van informatie over de expertise op het gebied van het zorgaanbod:

– Bloggende patiënten en familieleden delen persoonlijke verhalen over ziektes die hun leven op de kop zetten;
– Artsen geven via Twitter een inkijkje in hun dagelijkse werkpraktijk
– Patiënten vinden elkaar op open ‘niche’ communities rondom een specifiek ziektebeeld of stoornis
– Campagne voeren
– Ervaringsverhalen via Youtube

De facilitaire organisatie binnen de zorg Online!
Hoe leuk en interessant zou het zijn als ook de Facilitaire organisatie (binnen de zorg) uitgenodigd wordt om informatie te delen met elkaar, niet alleen binnen maar ook buiten de eigen organisatie. Er zijn al wel sites en/of platforms waar je je als facilitair manager, manager services etc. kunt aanmelden en informatie kunt volgen: FMN.nlFacility Management Magazine, Weekblad Facilitair & Gebouwenbeheer,  Facilitiy Management Platform FoodReporter, Gastvrije zorg, Platform gastvrije zorg, VHVG etc., etc. Ik ben zeker niet volledig!! Via deze sites/platforms kan je al eenvoudig veel breder in contact komen met andere (zorg)organisaties. De informatie die je samen deelt, kan je helpen bij het verder ontwikkelingen, profesionaliseren en uitdagen van je eigen facilitaire organisatie. Niet onbelangrijk kan je met Social Media dichterbij je klanten komen. Met Social Media heb je de mogelijkheid om je klanten op de hoogte te brengen van de belevingsaspecten waarmee de zorgorganisatie zich wil onderscheiden van de ‘con-collega’s’.
Gasten/klanten maken steeds bewuster een keuze voor een zorgorganisatie. Hoe belangrijk is dan gastvrijheid en beleving? Met je facilitaire organisatie ben je in staat je zelf te presenteren aan de buitenwereld. Je kan op je eigen manier je klant ontvangen, het bezoek regisseren en stil staan bij het moment van afscheid nemen en evalueren.

Stil staan bij de ontvangst, het bezoek en het afscheid en evaluatie’.


Strategie Social Media
Social media zijn net als TV, radio, outdoor of print, niet meer dan middelen. Middelen die nooit gezien mogen worden als doel op zich maar altijd een bijdrage moeten leveren aan het verwezenlijken van een hoger gelegen doel, namelijk de bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Wanneer er één persoon of afdeling het Social Media beleid en strategie centraal bepaald, wordt er consistent gewerkt alleen komt de organisatie minder authentiek over. Een meer authentiekere vorm zou kunnen zijn dat het gedecentraliseerd wordt. Het voordeel is dat er per afdeling kan worden bepaald wat er geplaatst wordt op de platformen en daardoor kan het verantwoordelijkheidsgevoel groeien. Hieronder alle Social Media schema’s met de desbetreffende kenmerken:

Bron: Altimeter

Beleving
Een belangrijke factor voor succesvolle inzet van social media door je medewerkers, is beleving. Stimuleer je medewerkers om te schrijven over hun werkzaamheden, maar laat hen alleen actief zijn op social media als ze het leuk vinden. Stel derhalve geen verplichtingen in het gebruik van social media of het hanteren van een bedrijfslogo, maar laat medewerkers zich vanuit hun eigen passie uiten als medewerker van jouw organisatie. Dan creëer je oprechte ambassadeurs die een enorme impuls aan je merk kunnen geven! Een groeiplan kan er voor zorgen dat de organisatie het spontane  beleidsloze karakter achter zich laat en uitgroeit tot een bedrijf waar grenzen tussen organisatie en klant vervagen, waarin nieuwe waarde wordt gecreëerd  door Social Media te gebruiken als samenwerkingstool. Wanneer je als organisatie deze reis doormaakt is de kans ook aanwezig dat er terugval in fases kan ontstaan. Dit gebeurde onder andere bij Dell.

Dell gebruikt het 5 fasen schema: ‘the social engagement journey’

Bron: Altimeter

Implementatie Social Media

Social media ‘heb’ je niet ineens van de ene op de andere dag. Je moet het implementeren. Het is iets dat je één moet laten worden met je organisatie. Bepaalde factoren, zoals grootte, leeftijd van de medewerkers, dynamiek van de omgeving en de markt (het Vijfkrachtenmodel van Porter) bepalen de snelheid en het gemak waarmee een Social Media Strategie opgesteld en geïmplementeerd kan worden. Afhankelijk van de invulling van al deze factoren, zou je misschien meer kunnen spreken van een cultuuromslag. Ontwikkel vaardigheden van medewerkers.

Het werkt echt goed wanneer  het team wordt gevuld met mensen die Social Media leuk vinden. De interne ‘superhelden’  zullen dus wel gespot moeten worden. Train en ondersteun de superhelder en de werknemers zodat ze nog krachtiger worden. Blijf  op de hoogte van ontwikkelingen en zorg dat er een verantwoordelijk transparant milieu binnen de organisatie ontstaat. Medewerkers van het Social Media team kunnen zelf ook veel leren door zich op diverse platformen te bevinden. Op die manier is het heerlijk om relevante voorvallen  van dichtbij te observeren. De medewerkers kunnen de hoger bevoegden binnen de organisatie hierin onderwijzen. Wanneer de medewerker op onderzoek uitgaat is het waardevol om hem/haar ook te laten kijken naar recente trends.

Social Media Strategie Implementatie Model

Projectplanning
Zoals bij elk implementatietraject dien je na te denken over de fasering, tijdsplanning, bezetting en scope:

  • Fasering en tijdsplanning: hoeveel tijd wil je gaan besteden aan de eerste fasen (identificeren, monitoren, definiëren) en hoe lang aan de volgende fase (het implementeren)? En wanneer volgt het eerste evaluatiemoment?
  • Bezetting: zorg voor een multidisciplinair team. Probeer een ambassadeur uit de directie mee te krijgen, en update hem/haar over de voortgang of, nog beter, betrek diegene volledig in het traject.
  • Scope:wat is het kader en het doel? Het overkoepelende doel is, als het goed is, al vastgesteld voordat het implementatietraject van start gaat. Bij het kader dien je te bepalen op welk niveau je bezig wilt gaan. Ga je voor de complete organisatie? Wil je een merk in de markt zetten? Of ga je specifiek voor één product? Deze keuze hangt af van hoe je jezelf positioneert (is je bedrijfsnaam bekend of word je herkend aan de producten die je maakt of diensten die je levert?).

Om de blogs ook nog een beetje overzichtelijk en leesbaar te houden, is het moment van afronden weer aagebroken. In mijn volgen blog aandacht voor ‘het meetbaar maken van Social Media activiteiten’. Ik krijg heel veel leuke reacties op mijn blogs en interessante aanvullingen. Ook op deze blog wil ik je uitnodigen om te reageren. Ik ben heel benieuwd naar de verhalen uit de praktijk, mogelijk nog mooie aanvullingen op mijn lijstje met sites of aanvullende bronnen, laat het mij weten:
Anita Holthuis- van Leeuwenkamp e-mail: info@anitahvl.nl
of via 

Bronnen:

Frankwatching (2010). De ultieme implementatie van een social media strategie.
http://www.frankwatching.com/archive/2010/12/23/de-ultieme-implementatie-van-een-social-media-strategie/

URL bezocht op: 23 mei 2011

Koster, Mischa (2010). Social Media strategie in 17 stappen.

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100217_social_media_strategie_in_17_stappen_stap_1_5/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100223_social_media_strategie_in_17_stappen_stap_6-11/

URLS bezocht op: 24 mei 2011

Meijnckens Liesbeth (2011). Social Media Monitor zorg: hoe actief is de zorg op social media?
http://www.frankwatching.com/archive/2011/03/28/social-media-monitor-zorg-hoe-actief-is-de-zorg-op-social-media/

http://www.socialmediamonitorzorg.nl.

URL 2x bezocht op: 5 mei 2011

Yeon (2011). Je Social media strategie van adoptie tot implementatie met hulpmiddelen.

http://twitterenzakelijk.nl/experts/je-social-media-strategie-van-adoptie-tot-implementatie-met-hulpmiddelen/

URL bezocht op: 23 mei 2011

5 Reactie's
  • Ellen van Bodegom
    Geplaatst op 06:57h, 30 mei Beantwoorden

    Hallo Anita,
    Zinvolle blog met een aantal waardevolle tips en modellen om over na te denken. Het toepassen van modellen druist naar mijn idee in tegen de krachten en essentie van social media. Het (op)volgen van een model door een organisatie is naar mijn mening dan ook niet de manier om social media in te zetten en tot een succes te maken. Wel als referentiekader.
    Bij social media vind ik de term “implementeren” dan ook niet terecht. Social media is (vlgs mij) altijd transformatie. Het raakt de cultuur, de wijze van communiceren, organisatiehierarchie en de manier van leidinggeven.

    Wat ik graag nog wil benadrukken is het inventariseren van wat er al gebeurd in je organisatie en wat er over je organisatie al wordt gezegd in social media. Voor dat je als organisatie uberhaupt over social media hebt nagedacht…

    De kracht van social media zit vooral in co-creatie binnen de instelling of zoals je ook al noemde met andere partijen; (Ver)nieuw(ende) communicatie, processen en samenwerking. Dit kan waardevolle effecten op gastvrijheid hebben. Echter ook tegenovergestelde.
    Voor een organisatie dus juist noodzakelijk om te beginnen met aandacht te besteden aan bewustwording. Bewust stil staan bij (on)mogelijkheden, do’s en don’ts, effecten. Juist in de zorg!
    Nogmaals dank voor je input in het denken over social media in de zorg. Ik zal een verwijzing opnemen in onze LinkedIn groep Social Media in de Zorg en uiteraard je blog retweeten; het lezen waard!
    Tot kijk,
    Ellen van Bodegom

  • Evert Jan Koning
    Geplaatst op 17:02h, 05 juni Beantwoorden

    Social media werkt alleen vanuit een social mindset. Die verandering is denk ik de start, wanner je net als wij werkt vanuit POST: People, Objectives, Strategy en Technology
    Proces is fase II.

    Mooi en leuk blog overigens!

  • Discount Christian Louboutin
    Geplaatst op 17:58h, 01 juli Beantwoorden

    Superb web site dude , simply just keep it .

  • louboutin slipsoles shoes
    Geplaatst op 10:34h, 04 juli Beantwoorden

    Thank you for this specific post G I like the idea!!

  • Gene
    Geplaatst op 14:26h, 04 juli Beantwoorden

    I definitely knew about a lot of this, but having said that, I still considered it had been useful. Good work!

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?