Waardevolle content met het 6C-model

Waardevolle content met het 6C-model

Het creëren van waardevolle content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep is belangrijk om de aandacht te trekken van de lezer. Er zijn verschillende soorten content; zowel visueel als tekstueel. In dit blog gaan wij dieper in op het 6C-model van Patrick Petersen. Met dit model kan je waardevolle content schrijven die terechtkomt bij de juiste doelgroep.

6C-model

Het 6C-model van Patrick Petersen is een model dat onder andere uitgewerkt staat in het Handboek Content Strategie. Het doel van dit model is om overzicht te bieden en ervoor te zorgen dat alle content die jij als bedrijf produceert efficiënt en effectief ingezet kan worden. De onderdelen van het 6C-model zijn: Contentcreatie, Channels, Crossmedia, Curatie, Community en Comfort. Deze onderdelen gaan we in dit blog kort toelichten.

Contentcreatie

De eerste stap in dit model is het creëren van content. Dit dient afgestemd te worden op de doelgroep die je als bedrijf wil bereiken. Een stukje onderzoek is hierbij geen overbodige luxe, wie is mijn doelgroep en hoe kan ik deze het beste bereiken? Volgens dit model dient content aan drie eisen te voldoen; het moet Snackable, Shareable en Searchable te zijn. Oftewel: kort, simpel, deelbaar en vindbaar.

Channels

Als er eenmaal content gecreëerd is, moet het natuurlijk ook gelezen worden. Hiervoor is het goed om de juiste kanalen te kiezen bij de juiste content. Wanneer je gebruikmaakt van online kanalen kan je veel gerichter je doelgroep benaderen. Ook is het belangrijk om te weten op welke kanalen je doelgroep actief is.

Crossmedia

Vaak komt het voor dat je je doelgroepen op meerdere manieren moet gaan bereiken om het gewenste resultaat te halen voor jou als bedrijf. Als je de doelgroep op verschillende plekken aanspreekt in de marketingfunnel, breng je ze steeds dichterbij een conversie. Leid bijvoorbeeld op Facebook mensen naar de website, waar ze vervolgens hun e-mailadres achterlaten om daarna mails te ontvangen van jouw bedrijf. Dan zijn ze al op verschillende kanalen en op verschillende manieren door een bedrijf benaderd.

Curatie

Curatie houdt in dat je content van externe bronnen gebruikt als input voor je eigen content. Content bedenken is vaak lastig. Wanneer je via internet naar soortgelijke content zoekt, kom je nieuwe ideeën tegen die wellicht interessant zijn. Hierdoor kun je ook linken naar andere bedrijven of personen in je berichten.

Community

Het creëren van een community via sociale media is belangrijk voor de interactie met je doelgroep. Door reacties uit te lokken met je content waarin de mensen op elkaar gaan reageren zorgt dit ervoor dat de content zich sneller verspreidt. Hierdoor wordt het bereik van de content steeds groter en komen dus meer mensen in aanraking met je bedrijf.

Comfort

In de afgelopen jaren is het aspect comfort erg belangrijk geworden. Het is de bedoeling dat je content ‘comfortabel’ wordt gevonden door je doelgroep. Oftewel foto’s en video’s moeten aangepast worden aan het device waarop ze te zien zijn. Verder moet bijvoorbeeld je website goed werken op mobiele apparaten. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid, waardoor je doelgroep een positieve ervaring krijgt met jou als bedrijf.

Meer info

Heb je naar aanleiding van dit blog vragen over een van deze onderwerpen? Neem dan contact met ons op!

Geen reactie's

Geef een reactie