Website analyse: welke verbeterpunten zijn er voor jouw website?

Website analyse: welke verbeterpunten zijn er voor jouw website?

Je hebt tijd gestoken in het maken van je website of hebt deze taak neergelegd bij een bureau. De website is precies geworden zoals je het voor ogen had en je bent ervan overtuigd dat de website nu ’klaar’ is.  Een ‘goedwerkende’ website omvat echter meer dan de technische kwaliteit. Kijk je nog wel eens naar de prestaties van je website? Haal je al het mogelijke eruit? In dit blog nemen we een aantal verbeterpunten voor je website onder de loep die je kunt controleren door middel van websiteanalyse.

Website analyse

Webanalyse is het meten en analyseren van het gebruik van een website of webapplicatie. Via een webanalyse breng je de sterktes en zwaktes van de website in kaart, zodat je op basis van deze gegevens je website kan optimaliseren. Er zijn tegenwoordig een hoop gratis tools die je in kunt zetten voor het analyseren van data, maar soms werkt het ook om jezelf en objectieve personen uit je omgeving kritische vragen te stellen.

De 404-foutmelding

Een veel voorkomend technisch mankement is bijvoorbeeld de 404-melding. De foutmelding ‘Error 404’ of ‘Not Found’ (niet gevonden) is een van de http-statuscodes. De foutmelding wordt gegeven door een webserver wanneer het gevraagde bestand niet (meer) bestaat. Een van de redenen dat bestanden niet gevonden worden, is linkrot (linkveroudering). De bezoeker van je website raakt door deze melding gefrustreerd en zal de website verlaten. Wat kun je doen om deze melding te voorkomen? Je zou allereerst Google Search Console of Screaming Frog kunnen toepassen. Deze tools sporen de 404’s op, zodat je ze kunt verhelpen.

De snelheid van je website

Er zijn twee belangrijke redenen waarom een site snel moet zijn. De gebruikers vinden een snelle website fijner om te bezoeken, waardoor ook Google van snelle websites houdt. De laadtijd van een website en de bijhorende pagina’s zijn van invloed op de ervaring van de gebruiker. In de regel mag het laden van een pagina niet langer dan drie seconden in beslag nemen. Daarna wordt de bezoeker ongeduldig en verlaat de website. Om de snelheid van je website te analyseren, kun je gebruikmaken van Pingdom Tools. Hier vul je het webadres in, waarna de tool een gedetailleerde analyse van de pagina en alle elementen die invloed hebben op de laadsnelheid kan maken.

Verschilt de conversie per browser of apparaat? 

Naast techniek is ook conversie een belangrijk element. Vraag je je soms af of je website anders of minder goed wordt weergeven in een bepaalde browser of een apparaat? Dit kun je achterhalen door gebruik te maken van Google Analytics. Op deze manier kun je analyseren of er een duidelijk verschil zichtbaar is op het gebied van conversie. Hierdoor krijg je antwoord op de vraag welke browsers mensen gebruiken, welke versies dat zijn en of er verschil in zit. Ook is het goed om stil te staan bij de vraag of de website is afgestemd op mobile responsiveness (automatische schaling van het scherm bij webbezoek via mobieltje).

Zoekwoorden onderzoek

Dit element mag niet ontbreken aan je marketingstrategie. Daarom heb je dit waarschijnlijk al gedaan voordat de website live ging. Waar zoekt de doelgroep naar? Hoe bepaal ik de juiste focus? Ondanks dat je dit onderzoek al hebt uitgevoerd, is het belangrijk dat je dit onderzoek structureel herhaalt. Tijden veranderen, dus ook ontwikkelingen, trends en zoekgedrag. Op deze manier zorg je ervoor dat je de bezoeker blijft volgen en de zoekmachine geen puinhoop wordt. Ook hiervoor bestaan mooie tools, namelijk Google Trends en Google AdWords Keyword Planner. Het doel van deze analyse is je website zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de vraag en behoeften van de doelgroep.

Content: het hart van je website

Contentmarketing is een goede, meetbare manier om je (business)doelstellingen te behalen. De kern van content marketing is het aanbieden van relevante informatie, via het juiste kanaal en voor het juiste publiek, met als doel je doelgroep dichter aan je te binden. De keuze hoe je dit doet vormt je content strategie. Door het jaar heen houd je je bezig met je content, waarbij het vaak gaat om de homepagina. Het is echter ook belangrijk om de rest van je website constant up to date te houden. Denk hierbij aan de pagina ‘over’ en het overzicht van ‘team’.

Advertentie teksten

Waarschijnlijk maak je al gebruik van Google Adwords om te adverteren in zoekmachines. Het is verstandig om regelmatig te analyseren hoe de combinatie tussen je website en je advertenties er voor staat.  Zijn je advertentieteksten nog relevant? Welke teksten doen het goed en welke bieden ruimte voor verbetering? Zijn al je advertentieteksten goedgekeurd door Google, zo niet, wat kun je dan doen om te zorgen dat Google deze teksten wel goedkeurt? De kwaliteit van je website en je AdWords campagnes hebben grote invloed op elkaar, ze staan immers met elkaar in verbinding.

Externe invloeden

Naast de technische elementen en de kwaliteit van je content, is het ook van belang om regelmatig te checken hoe vaak en ik welke context de naam van je bedrijf wordt genoemd op social media. Wat je jezelf af kunt vragen is of de content die je deelt op social media overeenkomt met de content op je website en wordt informatie over mijn bedrijf door externen juist benoemd?

Een consistente huisstijl

Het lijkt vanzelfsprekend: een consistente huisstijl die bezoekers direct een goed gevoel geeft. Toch is het van belang om regelmatig te controleren of de huisstijl nog volledig klopt. Doordat meerdere collega’s aan de website werken, is het mogelijk dat er sprake is van een andere schrijfstijl, regelafstanden en de manier waarop opsommingen zichtbaar zijn. Door deze kenmerken te controleren, zorg je voor consistentie op je website.

De mogelijkheden van website optimalisatie voor jouw organisatie ontdekken?

Een ‘goedwerkende’ website is dus meer dan een website die technisch gezien goed in elkaar zit. De ideale website is optimaal ingericht om de bezoeker te overtuigen van jouw kunnen. Prik daarom structureel een moment om samen met collega’s een websiteanalyse uit te voeren.

Veel succes met het optimaliseren voor jouw website! Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Het Prosos-team staat voor je klaar. Onze contactgegevens vind je hier.

Bronnen:  Dutchcowboys, 000.nlPure IM

Geen reactie's

Geef een reactie