Mis het feestje niet

Het klinkt misschien nog ver weg, maar de pepernoten liggen al even in de winkel en hier en daar beginnen de feestdagenadvertenties te verschijnen. Om het feestje niet te missen is het belangrijk om nu al te starten met marketingstrategie.

Om je een stapje op weg te helpen, vertellen wij je hier graag meer over in dit blog.

Vergeet je customer journey niet.

Weet jij waar jouw doelgroep zich bevindt?

Hoe ga je SMART te werk?

Wij kunnen het ons goed voorstellen dat wanneer je aan een feestdagencampagne denkt, je vol ideeën schiet. Maar om de plank niet mis te slaan, is het belangrijk om bij het begin te beginnen, of om een huidige campagne aan te scherpen.

Terug naar de basis
Om ook tijdens de feestdagen aan te sluiten bij je doelgroep is het belangrijk om je customer journey er bij te pakken, want wat wil je doelgroep nou eigenlijk écht? Hierdoor werk je doelgericht en voorkom je dat je niet uit enthousiasme gewoon maar begint met adverteren. Dit betekend niet dat je geen verrassende advertentie kunt neerzetten waarmee je de doelgroep enthousiast maakt en eventueel nieuwe klanten binnen haalt.
Belangrijk is wel, maak hier SMART doelen bij, zodat je de resultaten achteraf kan meten en je de lessen die je hieruit leert dit volgend jaar weer kan meenemen.

Hoe bereik je jouw doelgroep?

Emotie speelt een belangrijke rol tijdens de feestdagen, een goede reclame of advertentie blijft vaak jaren lang hangen. Welke reclame herinner jij je van de vorige kerst? Het is daarom belangrijk om verder te kijken dan alleen je product maar om een totaalpakket aansluitend op dit specifieke moment in het jaar aan te bieden.

Pak daarom niet alleen je customer journey erbij maar kijk ook naar je eerdere communicatie en advertenties. Vanuit eerdere metingen kan je zien wanneer ze waar actief is. Weet je nog niet waar je doelgroep zich bevindt of ben je er door tijdgebrek nog niet aan toe gekomen? Wij helpen je graag om samen het doelgroep avontuur aan te gaan.

Blijf zichtbaar in de zee vol adverteerders

Adverteren om zichtbaar te worden, er is bijna geen ontkomen meer aan. Want heel eerlijk, hoe vaak zie jij wel niet tijdens het scrollen een geadverteerd artikel voorbij komen? Om te zorgen dat jij ook zichtbaar blijft tussen al die adverteerders is het niet alleen belangrijk om een speciaal feestdagenbudget vast te stellen maar ook om er bij stil te staan hoe je dit budget het beste kunt besteden.

Het is natuurlijk zonde wanneer je budget er bijvoorbeeld al binnen één dag doorheen is en er nog vele dagen aan zitten te komen waar jij met jouw product of dienst op in kunt haken. Je wilt natuurlijk gezien worden en je wil dat mensen actie ondernemen op basis van jouw advertentie. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van sterke content. Hierdoor zorg je voor een trigger en trek je de aandacht.

Social media kanalen

Uiteraard is het belangrijk om niet alleen je focus te hebben op de advertenties. Maar richt ook de social media kanalen goed in.
Maak bijvoorbeeld gebruik van de highlights op je Instagram timeline met bijvoorbeeld Holiday Specials of ga aan de slag met Reels. Maak een overzicht met verschillende acties zodat je weet wanneer je wat wil doen. Belangrijk Wanneer de actie niet meer geldt, vermeld dit dan duidelijk in je bericht of archiveer het bericht om telleurstelling te voorkomen bij klanten.

Winacties

Winacties zijn ook een  mooie manier om zichtbaar te worden bij je doelgroep! Om vervolgens ook de niet winnaars ook een leuk cadeautje te geven, kan je achteraf nog een kortingscode aanbieden.

Gidsen

Gidsen zijn een leuk idee wanneer je bijvoorbeeld meerdere zaken hebt. Denk bijvoorbeeld aan het promoten van leuke kiekjes uit de zaak. Heb je meerdere accounts die samen één vormen? Hoe leuk om dit via deze manier met elkaar te verbinden. Je kan ze ook gebruiken om bijvoorbeeld je favoriete gerechten extra uit te lichten. Wanneer je lekker actief bent op social zijn dat de dingen die beetje ondergeschoven worden, met een gids zet je ze weer in de spotlights.

Geen tijd maar wel zichtbaarheid willen?

Heb je geen tijd maar vind je het wel heel belangrijk om (extra) zichtbaar te zijn tijdens de feestdagen? Wij helpen je graag zichtbaar de feestdagen door! En ook niet geheel onbelangrijk, na die tijd is het belangrijk om aan de slag te gaan met de (nieuwe) leads.

Vergeet je huidige klanten niet

Wij kunnen ons goed voorstellen dat het binnen halen van nieuwe klanten een kick kan geven, het is wel van wezenlijk belang om hierin niet jouw huidige klanten te vergeten. Deze klanten zijn namelijk loyaal aan jou als bedrijf en zullen wanneer zij een goede service en aandacht krijgen positief over je praten. En buiten het gevonden worden via de zoekmachines en social media is mond-tot-mond reclame ook een belangrijk hulpmiddel om potentiële klanten binnen te halen.