De voordelen van een goed dashboard

In ons vorige blog heb je gelezen over welke verschillende dashboard mogelijkheden er zijn en waar je op moet letten zodat diegene die het dashboard te zien krijgen deze ook kunnen begrijpen. Heb je dit blog nog niet gelezen, lees dan nog even terug: ‘Welk soort dashboards past bij jouw organisatie?

In dit blog leggen we je uit welke voordelen een goed dashboard kan geven. Zo kan het bijvoorbeeld goed inzicht geven in de behaalde resultaten. Lees je mee

"Productivity is never an accident. It is always the result of a commitment to excellence, intelligent planning, and focused effort."

Paul J. Meyer

Inzicht geven

Een goed dashboard zorgt er voor dat je inzicht krijgt in de behaalde resultaten van bijvoorbeeld je (online) campagnes / social media kanalen. Wat is nou een goed dashboard? Je hebt naar aanleiding van ons vorige blog gekeken naar welke data je terug wil laten komen in je dashboard, ook vanuit de andere afdelingen in je organisatie.

Zo kan je bijvoorbeeld aparte tabbladen maken in jouw dashboard voor alle afdelingen. Zo is het overzichtelijk om de data te overzien. Vanuit daar kan je dan ook bepalen of alles wat er afgesproken is om terug te laten komen in het dashboard ook daadwerkelijk goed terugkomt of dat er nog een of meerdere onderdelen in het dashboard missen. Een goed dashboard bevat de data die alle afdelingen graag terug willen zien in het dashboard en die de doelstellingen goed weergeven.

Overzicht doelstellingen & status

Doordat alle data nu goed verwerkt is in een dashboard krijg je inzicht in de verschillende data van de afdelingen. Daardoor kan je analyseren of je op de goede weg bent om de gestelde doelstellingen te behalen of dat je nog een extra stapje moet zetten om deze te behalen. Zo kan je bijvoorbeeld ook deze doelstellingen verwerken in het dashboard waardoor je herinnerd wordt aan de doelstellingen en de data kan analyseren op deze doelstellingen.

Stel je hebt een doel om op Instagram 5% meer engagement te behalen in de komende 3 maanden. In het tabblad van de social media kanalen kan je dan inzien hoe de vorderingen ervoor staan voor het behalen van dit doel, door bijvoorbeeld af te lezen of er in de afgelopen maand een stijging is geweest in het % engagement.

Een overzichtelijk dashboard is dus van enorm grote waarde om in te zien hoe het gaat met de gestelde doelstellingen per afdeling en per campagne of per social media kanaal.

Hulp nodig?

Kunnen wij jou ondersteunen bij het uitdenken van een passend dashboard? Wij denken graag met je mee. Neem contact op via support@prosos.nl of bel naar: 055-2070680.