Goed scoren met je SEO-score

In ons vorige blog, de vindbaarheid van je website verbeteren, hebben we het gehad over hoe goed je gevonden wordt met je website. Ook hebben wij het hierin over met welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden.

Ben jij hiermee al aan de slag gegaan? Top, dan ben jij klaar voor de volgende stap. Namelijk het schrijven van een passende tekst om beter te gaan scoren met je SEO-score. Ben je nog niet aan de slag gegaan maar wil je er wel meer over lezen? Klik dan  hier zodat je eerst ons vorige kunt blog lezen.

Successful SEO is not about tricking Google. It's about PARTNERING with Google to provide the best search results for Google's users.

Phil Frost

Teksten

Ben jij niet zo van de lange teksten maar ben jij meer van kort en krachtig? Dan moeten wij je helaas uit deze bubbel gaan halen. Zoekmachines zijn namelijk dol op lange tekstpagina’s. De zoekmachines vinden je pagina’s dan namelijk veel interessanter en geloofwaardiger overkomen. Plus, wanneer een bezoeker specifiek voor een onderwerp op jouw website komt, betekent dit dat ze er vaak meer over willen lezen. Hierdoor is de kans aannemelijker dat ze langer op je website blijven, dus een beetje extra leesvoer zorgt voor een win-win situatie.

Waar moet je SEO teksten aan voldoen?

Je hoeft natuurlijk nu niet direct een heel boekwerk te schrijven, teksten met 1.000 tot 1.500 worden zijn ook al geliefd bij zoekmachines zoals Google. Het klinkt misschien alsnog als een hoog aantal, maar als je eenmaal begint te typen over een onderwerp waar je passie voor hebt, gaat dit goed komen toch? Zorg ook dat je teksten op de pagina’s relevant en uniek blijven zodat Google niet denkt dat je gebruik maakt van copy en paste op de pagina’s.

Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven de tekst is het belangrijk om de woorden waarop je gezocht wilt worden te verwerken in de teksten.

Hoe ga ik hier goed mee aan de slag?

Het klinkt misschien allemaal erg simpel, je moet de woorden waarop je gezocht wilt worden meenemen in de tekst, de tekst moet geen boekwerk worden maar wel voldoen aan een x aantal woorden om beter gevonden te worden in Google, maar het moet ook relevant blijven. Dus wij kunnen ons voorstellen, dat je jezelf nu afvraagt hoe je hier het beste mee aan de slag kunt gaan. We gaan weer even, uiteraard niet voor iedereen, terug in de tijd en nemen je mee naar het moment dat je op school zat en je verslagen moest maken. Zie je eigen blog of pagina als een soort verslag en verwerk de volgende punten erin om zo tot een prettig leesbaar artikel te komen.

Als eerst stel je aan jezelf de volgende vragen:

  • Wat wil ik de websitebezoekers vertellen die op mijn site terecht komen?
  • Wie zijn de websitebezoekers?
  • Waarom wil ik dit vertellen aan de websitebezoekers?

Breng structuur aan zodat mensen doelgerichter kunnen lezen:

  • Pakkende titel
  • Inleiding, waar gaat het artikel over?
  • Hoofdkoppen en tussenkoppen
  • Alinea’s
  • Slot

Maar ondanks de structuur in je tekst is het nog belangrijk om gebruik te maken van korte alinea’s. Mensen die namelijk online aan het lezen zijn, raken sneller afgeleid dan wanneer ze bijvoorbeeld een boek lezen.

Het oog wil ook wat

Wanneer bezoekers op je website komen, komen ze natuurlijk voor de inhoud. Alleen het oog wil ook wat. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor speling op de pagina. Dit houdt het lezen voor je websitebezoekers interessant en aangenamer. Je kan dit, buiten de opbouw, doen door de volgende elementen toe te voegen aan je pagina:

  • Maak gebruik van opsommingstekens.
  • Zet alinea’s met kopjes naast elkaar in kolommen.
  • Gebruik foto’s of video’s.
  • Infographics om een stuk tekst te verduidelijken.

Hoe scoor je bij jouw bezoekers?

Maak het persoonlijk en praat met de bezoeker zoals je ook met een vriend/vriendin of collega zou praten. Waarom? Omdat het voor de bezoeker dan aangenamer wordt wanneer ze bijvoorbeeld informatie krijgen over een moeilijker onderwerp. En hierdoor hoeven ze ook niet Google te openen om bepaalde woorden op te zoeken. Wanneer je wel gebruikt maakt van jargon, licht het dan toe. Hierdoor verklein je de afstand tussen jou en de websitebezoeker. Wat het ook goed doet is een anekdote of een quote, dit springt er namelijk uit en kan er voor zorgen dat je de interesse (nog meer) opwekt bij de bezoeker. Eventueel kan je ook gebruik maken van tips of vragen aan de bezoeker te stellen, dit zet ze namelijk aan het denken.

Blijf relevant

Relevantie is altijd belangrijk. Stel jezelf daarom de vraag, doet dit er toe of schrijf ik dus nu puur om aan mijn woorden te komen? Want het zou toch zonde zijn dat wanneer je door je artikelen goed scoort met je SEO maar niet goed bij de websitebezoekers. Daarom is het belangrijk om jezelf af te vragen, schrijf ik dit om mijn score goed te krijgen in SEO of schrijf ik dit omdat mijn website bezoekers dit willen lezen?

Tip: Zet eerst je verhaal op papier en lees het daarna nog een keer door met deze vraag. Hierdoor voorkom je dat je eventueel bij jezelf een blokkade krijgt in het schrijven.

Sluit je blog goed af

Komt er nog een vervolg of is dit het einde van een blog? En wat kan een bezoeker eventueel nu doen? Dit zijn belangrijke aspecten om je artikel mee af te sluiten, een pakkende call-to-action.

Ga jij goed scoren met je SEO-score?

Ben jij na het lezen van ons blog helemaal klaar om goed te gaan scoren met je SEO-score? Of kan je juist hulp gebruiken om je website goed te laten scoren? Wij helpen jou graag bij de vraagstukken die je hebt. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag met de volgende stap!