De vindbaarheid van je website verbeteren

Regelmatig krijgen wij van onze partners de vraag; hoe kunnen we ‘zonder advertising’ onze website laten groeien? Vaak wordt daar de vraag bij gesteld: “hoog in Google, dat is toch alleen als je flink adverteert met Google Ads?”

Wij snappen deze vraag wel. Steeds vaker wordt er gesproken over het feit dat wanneer je niet adverteert, je eigenlijk geen kans meer hebt om organisch goed te scoren met je website. Toch kan je zelf meer dan je denkt, simpele aanpassingen op je website kunnen er al voor zorgen dat jij ‘organisch’ groeit en dus meer websitebezoekers mag ontvangen op je site.

Het verbeteren van de vindbaarheid van je website.

Voor ons een uitdaging om jou daarbij te assisteren.

Hoe scoort je website op dit moment?

Dit is een belangrijke vraag om aan jezelf te stellen, want hoe doe je het nu eigenlijk op het gebied van SEO (Search Engine Optimization)? Wanneer je dit weet kan je bepalen welke verbeterpunten je door kunt voeren om je website te verbeteren.

Gezondheidsscore

Met het uitvoeren van een technische websitescan kom je meer te weten over de ‘gezondheidsscore’ van je site. Om deze scan uit te voeren kan je bepaalde tools gebruiken die de website voor je scannen en je zo een rapport teruggeven met de technische data van de website. Denk daarbij aan hoeveel 404 pagina’s jouw website bevat of hoeveel afbeeldingen er bijvoorbeeld niet de juiste Alt-tag hebben gekregen. Ben je niet zo goed op de hoogte wat een 404 pagina is of wat het begrip Alt-tag inhoudt? Schroom echt niet om ons een berichtje te sturen.

Ben jij benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag bij een technische analyse van jouw website.

Scoren op zoekwoorden

Nadat je de quickwins in kaart hebt gebracht is het tijd om je te focussen op welke zoekwoorden jij graag gevonden wilt worden. Weet waarop je gevonden wilt worden en breng in kaart hoe groot de zoekvolumes zijn en welke concurrentie je eventueel hebt. Een zoekwoord met een groot volume waar veel websites al erg goed op scoren is wellicht te hoog gegrepen om je daarop te focussen.

Tip: kijk naar het totale zoekvolume per maand per zoekwoord en kijk hoeveel verkeer jij daar binnenhaalt, zo zie je snel waar er mogelijk kansen liggen.

Wanneer je helder hebt welke zoekwoorden jou wat kunnen brengen, kan je op basis daarvan je huidige websiteteksten optimaliseren of nieuwe landingspagina’s schrijven.

Weet jij waarop je concurrentie gevonden wordt?

Het is ook belangrijk om in kaart te brengen waarop je concurrentie momenteel gevonden wordt. Door analyses te maken van hun websites krijg jij misschien wel weer meer ideeën! Wellicht vind je nog zoekwoorden waaraan je zelf helemaal niet gedacht had.

Een doorlopend traject

Bovenstaande acties zijn ‘slechts’ enkele acties die ervoor zorgen dat jij meer inzicht hebt in hoe je website momenteel scoort en waar je kansen liggen. Als je structureel je vindbaarheid wilt verbeteren is het nodig om voortdurend optimalisaties uit te voeren. Deze werkzaamheden hebben een lange adem nodig en meestal zie je pas na langere tijd resultaat in Google.

Ben jij klaar voor de volgende stap?

Heb je na het lezen van dit blog het gevoel dat jouw website een boost kan gebruiken? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Wij kunnen je helpen bij het verbeteren van je organische vindbaarheid, we starten met een 0-meting en kunnen een plan samenstellen om structureel jouw website te laten groeien!