Proba | Hygiëne, hub en hero content

Al veel jaren wordt er gewerkt met het 3H-model van Google. Misschien herken je de woorden hygiene, hub en hero content wel?

Het is een handig principe om je online content overzichtelijk en evenwichtig te houden. Het is te gebruiken als ‘kapstok’. Een structuur bij het plannen van je content. Wat houdt het 3H-model in en hoe pas je het toe?

Contentmarketing is iets waar veel bedrijven wat mee willen. Maar zonder solide basis verbras je je budget sneller dan je denkt en zie je daar weinig voor terug.

Met de hero-hub-hygiene-methode houd je je bezoekers vast en werk je actief aan structuur en regelmaat.

Waarom je content verdelen in Hygiëne, Hub en Hero

Door de basis van hygiëne-content heb je het hele jaar door onderwerpen die je onder de aandacht kan brengen. Hub-content zorgt ervoor dat je bepaalde onderwerpen die de doelgroep interessant vindt, regelmatig laat zien. Met hero-content geef je aandacht aan inhakers en leuke momenten die je bedrijf meemaakt.

Hygiëne content

Het doel van hygiëne content is content die jouw publiek helpt en die aansluit op de zoekintentie. Het geeft antwoord op vragen die jouw publiek kan hebben. Deze content gebruik je het meeste in je contentplanning en vaak is dit zelfs content die je dagelijks of meerdere malen per week deelt.

Je lokt er nieuw publiek mee, vergroot je bereik en helpt jouw klant met vragen die spelen. Denk aan social media posts, reels en story’s maar ook aan artikelen of handleidingen over je product.

Doel Hygiene-content: vindbaarheid (website), interesse wekken, expertise tonen.

Hub-content

Hub-content heeft tot doel om je doelgroep te boeien en mee te nemen in jouw verhaal. Het is regelmatig terugkerende content die veel laat zien over jouw organisatie of merk. Denk aan een wekelijkse blog of vlog maar ook aan een podcast of youtube serie.

Doel Hub-content: genereren van leads of volgers, betrokkenheid en verbondenheid creëren.

Hero-content

Hero-content staat maar een paar keer per jaar op de planning. Het is unieke en grootschalige content om een speciaal moment onder de aandacht te brengen. Het is natuurlijk het leukste om speciale gelegenheden van je eigen bedrijf te vieren. Dus besta je bijvoorbeeld 5 jaar of ga je verhuizen? Maak mooie content die eruit springt. Je kan natuurlijk ook aanhaken op feestdagen of evenementen zoals een WK.

Doel Hero-content: brede bekendheid, imago-ontwikkeling, traffic naar je website/een campagnepagina realiseren.

Wanneer je het Hero-Hub-Hygiene-model gebruikt om je contentkalender te maken, heb je:

  • een focus op goede basiscontent
  • een regelmatige update van interessante en inspirerende posts
  • en een paar keer per jaar een grote campagne.

 

Zo houd jij het juiste ritme in je planning, en zorg je tegelijkertijd voor optimale verbondenheid bij je klanten.

Contentkalender

En dan ben je mooi een eind op weg. Je hebt nu goede basiscontent, je hebt op deze manier regelmatig interessante en inspirerend posts vanuit je kernwaarden. Er is daarnast ook aandacht voor grotere campagnes. Kortom: je hebt het juiste ritme te pakken en zorgt voor binding met je doelgroep. Dan kun je nu aan de slag met het vullen van je contentkalender (of contentplanning). Daarin beschrijf je, op het niveau van Hero, Hub, Hygiene, welke middelen je inzet op welke moment, met welke boodschap richting welke doelgroep. Een onmisbaar hulpmiddel om je contentstrategie effectief uit te voeren. Kunnen wij jou verder op weg helpen? Laat het ons weten.