Proba | Overzicht tools

Er zijn vele tools in de wereld van de onlinemarketing die de uitvoering van je werk eenvoudiger kunnen maken. Hieronder een overzichtje van onze favorieten.

Contentplanning

Je kan een contentplanning maken in bijvoorbeeld Word, Excel en Outlook. Maar er zijn ook onlinetools om je contentplanning in te beheren. Kijk bijvoorbeeld eens bij Later en Coosto.

Met behulp van Coosto reageer je op social media vragen en opmerkingen. Ook helpt het je jouw doelgroep te bereiken met social media posts en je onlinecommunicatie te verbeteren door te analyseren welke thema’s rond jouw organisatie of markt besproken worden. Daarnaast regel je hiermee je webcare, engagement en kan je hiermee beheren en monitoren.

WhatsApp

WhatsApp kan je gebruiken om in verbinding te blijven met collega’s. Het is handig voor het eenvoudig aanleveren van beeld en tekst tijdens evenementen of activiteiten onderweg, maar ook voor het uitwisselen van ideeën en kennis. Dit kan uiteraard ook via Teams of een andere chatomgeving waar je organisatie in werkt.

Feedly

Feedly is een RSS-tool waarmee je informatie verzamelt en die je helpt in te spelen op ontwikkelingen rondom doelgroepen, op actualiteiten en de inhoud van ons werk. Zo kan je gemakkelijk trends signaleren, en op basis van de categorieën die je volgt nieuwe nieuwskanalen of blogs ontdekken en voor jouw bedrijf waardevolle content vinden om te delen.

Don’t wait. The time will never be just right. Start where you stand, and work whatever tools you may have at your command and better tools will be found as you go along.

Napoleon Hill

E-mailmarketing

Als je aan e-mailmarketing doet, is een nieuwsbrief-tool onmisbaar. Er zijn veel verschillende tools waarmee je e-mails en nieuwsbrieven kunt versturen. In deze tools kan je ook de adressen beheren en de resultaten meten.

Welke oplossing je kiest, is afhankelijk van wat jij nodig hebt. Tools die wij gebruiken, zijn Mailchimp en Laposta. Ook via CRM-systemen kan je vaak nieuwsbrieven maken. CRM staat voor Customer Relationship Management. In een CRM-systeem beheer je klantgegevens. Als je een dergelijk systeem hebt kun je alle data in één systeem bij elkaar brengen.

Een belangrijk onderdeel van het maken van je content is natuurlijk het beeld. Hiervoor maken wij gebruik van de Adobe-pakketten voor foto, illustratie en film. Daarnaast gebruiken we Canva, een onlinetool die in een paar jaar is uitgegroeid tot een volwaardig pakket voor het eenvoudig creëren van content.

Adverteren

Voor adverteren gebruik je de tools die horen bij het platform waarop je adverteert: Facebook Business Manager (voor Facebook en Instagram) en Google Ads (voor adverteren via Google). Je kan ook adverteren via nieuwsplatformen of andere social media kanalen zoals LinkedIn, TikTok en Pinterest.

Meten

Meten doen we met Google Analytics. Analysetools zijn bijzonder interessant, maar juist het maken van de vertaling naar je collega’s in de organisatie is een uitdaging. Dit vraagt ook vaak een ‘Jip-en-Janneke-presentatie’. In combinatie met tools vanuit bijvoorbeeld Coosto en Cyfe geven we meetresultaten op een praktische manier weer.

Tools zijn altijd in ontwikkeling en er ontstaan steeds nieuwe. Daarom houden wij dit altijd bij. Wil je een actueel overzicht van onze favoriete tool, volg dan deze link.

Het kan altijd beter!

Tools blijven zich ontwikkelen en er komen er dagelijks nieuwe bij. De meesten zijn een variatie op iets wat er al is en soms komt er iets op de markt dat echt vernieuwend is. Het belangrijkste is, kies de tool die jouw leven gemakkelijker maakt en waarmee jij prettig werkt. En hou je ogen open, wie weet is er nieuwe een tool die precies aansluit op wat jij nodig hebt.

Om je daarmee te helpen zullen wij deze blog regelmatig updaten, en schroom niet te vragen of wij iets kennen voor een specifiek probleem dat je wil oplossen. Wij helpen je graag!