Zo ver weg…. Maar wat is het nog zo dichtbij… - Prosos

Zo ver weg…. Maar wat is het nog zo dichtbij…

Zo ver weg…. Maar wat is het nog zo dichtbij…

Het is zo ver weg, maar wat kan ik het mij herinneren als aanvulling op de zin zo dichtbij12 maart 2020.

We zitten voor de televisie… en dan is het echt zo… Onze minister-president kondigt tijdens een persconferentie de intelligente lockdown aan. Vanaf die tijd ging Nederland stapje voor stapje op slot. Voor mijn kantoor betekende dit dat wij ervoor kozen om vanaf maandag 16 maart vanuit huis te gaan werken. Ons economische leven veranderde drastisch. Van de ene in de andere week ging de telefoon niet met de vraag of wij aan de slag wilden voor bedrijven, maar werd ons met klem gevraagd te stoppen met onze inzet. Daarnaast maakten wij mee dat mensen om ons heen ziek werden en wat is het dan opeens ‘echt’. Uiteraard vond ik het al schokkend om te zien dat de IC’s vol kwamen te liggen en het hamsteren van boodschappen was ook iets wat je eerst laat gebeuren, maar dan denk je toch ook zelf wel, laten wij maar wat extra’s kopen.

Thuiswerken

Thuiswerken, je draai vinden om een programma te ontwikkelen zodat ook je mensen aan de slag kunnen. Na de eerste maand die in het teken stond van: bedenken van opdrachten, het inbrengen van ontwikkelvraagstukken en maar vooruitlopen zodat het team aan de slag kon, brak mij even op. Ik heb voor ons bedrijf toen een aantal momenten ingebouwd dat ik in ieder geval aan de slag kon gaan met mijn netwerk en met gesprekken voeren, maar zo dat ik ook tijd had om na te denken over nieuwe Prosos-ontwikkelingen. Ik zag namelijk direct in de eerste maand wel, dat dit een impact had voor de langere tijd en dat de vraag naar onze diensten wel drastisch zou kunnen gaan veranderen. Een bewuste pas op de plaats om rust te krijgen in mijn hoofd en om te zorgen dat wij daadwerkelijk nieuwe stappen konden gaan zetten.

Veranderingen = aanpassing van je bedrijf

Ik wist als geen ander dat dat nodig was. Van het verzorgen van marketing- en communicatie opdrachten, krijgt het bieden van een oplossing voor ‘online ondernemen’ steeds meer vorm en inhoud in mijn hoofd. Bedrijven zijn aan het veranderen en krijgen steeds meer zelf de tijd en ruimte om aan de slag te gaan met marketing en communicatie. En laten wij wel wezen: als je creatief, buiten de kaders kan denken, energie, leergierig, analytisch en een doener bent, kan je veel facetten echt zelf uitvoeren! Maar online ondernemen vraagt een nog breder pakket aan skills en daar kunnen wij bij assisteren!

Online = afstanden overbruggen veel eenvoudiger!

Thuiswerken heb ik nooit erg gevonden. Veel thuis, op wat regelmatige tijden eten en drinken. Ook afspraken gaan soepeler dan ooit. Ik reis letterlijk op 1 dag van Groningen naar Zuid-West Nederland omdat ik met Zoom, Teams en Whereby van de ene meeting naar de andere ga. Eenvoudig, gestructureerd, en goed voorbereide meetings. Ik houd ervan.

Niet in de drukte de weg op. Het thuiswerken is zeker intensief en kost zeker tijd, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind dat ik vanuit mijn huis zoveel werk kan verzetten. Normaal is je dag veel meer opgebroken, de auto in, de file in. In een wachtruimte wachten tot je afspraak gereed is om je te ontvangen. Door het thuiswerken is voor mij de avond langer en kom ik ook toe aan zaken, die ik normaal doordeweeks loslaat. Een wandeling of een brainstorm met iemand over een onderdeel in het vakgebied waar ik graag meer over wil leren. Heerlijk om webinars of seminars te volgen en te observeren hoe anderen werken en denken.

Anita Holthuis

[email protected]
tel.: 06-46144467

Het zijn de kleine dingen die het doen?

Betekent het voor jou ook niet, dat je soms even wat meer tijd hebt om over kleine dingen na te denken. Een extra moment met familie aan de telefoon of even niet de hele dag de druk aan je hoofd, zodat je nergens anders over na kunt denken? Ik prop mijn dagen altijd zo vol dat de weekenden bestonden uit bijleren en administratie verwerken. Nu kan ik de weekenden gebruiken om na te denken over de toekomst en na te denken waar wij heen willen.

Herken jij dat niet? Maar ja, hoe houd je dit vol als het straks weer drukker mag worden en als wij straks weer die file in gaan, laat thuiskomen en ons oude patroon weer oppakken? Hoe gaan we de juiste dingen behouden en ons ontdoen van wat we eigenlijk toch al niet wilden? Of is deze wereld de nieuwe wereld geworden? Ik denk dat persoonlijk niet. Ik kijk uit naar de komende periode. Mijn bestaansrecht als bureau is wel afhankelijk van klanten. Nu zie ik richting 1 juni weer veel positieve berichten en veel energie.

Toekomst

De komende periode wordt daarom zeer interessant en spannend! Voor iedereen. Gaan we die kansen pakken?  Ik weet niet of het jou is opgevallen? De laatste dagen word ik helemaal volledig overspoeld met informatie, dat wij per 1 juni weer los mogen gaan. Wat kan ik mij dan voorstellen. Als je al die weken hebt zitten wachten tot je weer wat mag doen en dat je je terras mag openen of dat je weer afspraken mag maken met klanten, die een hapje bij je komen eten. Of dat je in je eigen werk weer sneller aan de slag kan omdat je weer op kantoor mag werken, stap voor stap.

Iedereen is natuurlijk gezegd, blijf zoveel mogelijk thuis, maar daar waar het kan en daar waar de mogelijkheden er zijn, ben ik van mening dat het ook heel fijn is dat je weer gewoon met je collega’s of met mensen samen kan zijn op de gepaste manier. Hoe zorg je dat je vooruit blijft lopen? Blijf authentiek, blijf bij jezelf, en zorg dat je ook de boodschap vertelt die bij je bedrijf past. Wil je daar eens over sparren of wil je daar meer over weten. Neem gewoon contact met mij op, want ik denk heel graag met je mee hoe jij op jouw manier je bedrijf presenteert, of dat nou online is of offline.

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?