Vragen over de inzet van TikTok voor bedrijven

Met veel van onze partners zijn wij al geruime tijd in actie vanuit strategie naar uitvoer en dashboarding, maar dan wil je ook verder. Zijn wij ook op zoek naar nieuwe passende kanalen en bijbehorende inzet. Een logische vraag: ‘Behoort TikTok voor ons tot de mogelijkheden? Hoe kunnen wij het inzetten?’

TikTok is simpelweg een platform met kleine grappige filmpjes. Het begon onder de naam Muscial.ly, maar inmiddels gaat de content een stuk verder dan enkel liedjes playbacken. Tegenwoordig komen er te gekke challenges voorbij, maar ook specifieke hashtags die trending gaan. Lees je mee wat de mogelijkheden zijn?

“Conversation with customers will increase sales, even if the product or service is never mentioned.”

George Farris, founder of Farris Marketing

De TikTok Doelgroep

Veel bedrijven denken dat TikTok alleen maar wordt gebruikt door dansende tieners tussen de 10 en 19 jaar, maar dit is allang niet meer zo. Voor veel Nederlanders is TikTok niks nieuws meer.

Het platform is in 2021 gestegen van 0,7 naar 1,7 miljoen gebruikers, nu hebben 3 miljoen Nederlanders de app gedownload. Ruim de helft van al deze gebruikers is dagelijks actief op het platform. Het dagelijks gebruik van TikTok is explosief gestegen tot 1,6 miljoen gebruikers (+91% ten opzichte van 2021) en daarmee is het platform groter geworden dan Twitter. In de cijfers zie je over verschillende leeftijdscategorieën een grote groei, vooral in de leeftijd tussen 20 en 30 jaar. Ook zitten 685.000 40+’ers op het platform. (bron: Newcom 2021)

Bereik van tieners

TikTok is erg geschikt voor branding en is als marketingkanaal dé ingang tot de jongere generatie. Om tieners te bereiken kun je beter je social media budgetten toeschrijven naar TikTok dan naar bijvoorbeeld Facebook. Het biedt bedrijven een mogelijkheid om de leuke, authentieke kant van hun bedrijf te laten zien. Bij TikTok draait het om de fun factor en het authentieke aspect en is daardoor minder geschikt om je directe sales te pushen. Verwacht dus ook niet direct een enorme stijging in sales, maar realiseer je dat TikTok vooral een platform is voor brand awareness en opbouwen van vertrouwen in je merk.

 

Tijd en geduld bij de inzet van TikTok

Het allerbelangrijkste op TikTok blijft; wees creatief! Dus pak pen en papier en schrijf zoveel mogelijk ideeën op. Organiseer samen een online brainstormsessie met collega’s en wie weet bedenken jullie een challenge die een enorme hit wordt.

Het succesvol opzetten en laten groeien van je account kost wel tijd en geduld. Up-to-date blijven met de nieuwste TikTok trends en een paar posts per week maken die in lijn zijn met je online marketingstrategie kunnen je al snel 5 tot 10 uur per week kosten.

Proba

Wij adviseren je dan ook om eerst te werken aan een goede marketingstrategie: start met denken: Wat wil je bereiken? Wie wil je bereiken? Past TikTok, als communicatiekanaal bij het realiseren van je doelstellingen?

Hoe word jij populair op TikTok?

Het fijne aan TikTok is dat het niet belangrijk is om veel volgers of veel likes te hebben, het algoritme bepaalt aan de hand van de behoefte van de gebruikers aan wie de video wordt getoond. Het is dus belangrijk om grappige of interessante video’s te plaatsen zodat de doelgroep het interessant gaat vinden. Video’s die erg populair zijn op TikTok zijn uitdagingen, duetten en dansjes.

Samen een stapje verder ?

In het tweede blog kan je stappen zetten om TikTok in te zetten voor bedrijven.
Wij gaan graag samen met jou een stapje verder. Neem vandaag nog contact met ons op via ons contactformulier of klik op de WhatsApp button onderin op de website.