Vijf handige conversietips voor je website

Vijf handige conversietips voor je website

Voor optimalisatie van de conversie op je website hebben wij vijf handige conversietips voor je verzameld.

Tip 1. Zorg voor laagdrempelige interactie

Het is belangrijk dat je direct bij je websitebezoekers een reactie uitlokt. Activeer de bezoekers, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een offerte, een prijsberekening, aanmelding voor een nieuwsbrief of het vinden van een winkel. Zorg ervoor dat je deze acties optimaliseert en goed zichtbaar maakt. Gebruik bijvoorbeeld een opvallende link of button. Nog beter, een invulveld met een knop. Zo integreer je de eerste stap van een proces op jouw pagina en geef je bezoekers op laagdrempelige wijze een stimulans om in actie te komen.

Tip 2. Verwijder sliders en carrousels

Op websites worden carrousels met wisselende foto’s nog steeds veel gebruikt. Dat ziet er natuurlijk fraai uit, maar ze blijken een negatieve invloed op de conversie te hebben. Hoe komt dat?
• Op de eerste foto klikt een bezoeker gemiddeld 80%, op de volgende niet of nauwelijks.
• Mensen zijn ongeduldig en wachten niet op wat er na de eerste foto komt.
• De grootte van een slider neemt heel ruimte op de homepage in beslag.
• Mensen klikken minder als je ze heel veel keuzes biedt.

Het is daarom belangrijk om zelf keuzes te maken. Zo kun je ervoor kiezen om enkele statische afbeeldingen te gebruiken, waar je één opvallende button onder plaatst. Natuurlijk kun je ook één interactieve afbeelding plaatsen, bijvoorbeeld van je nieuwste product of dienst. Bezoekers klikken eerder als je ze op deze manier de weg wijst.

Tip 3. Gebruik geen te grote header-foto’s

Het is algemeen bekend dat visuele content belangrijk is op een website. Toch moet je oppassen met te grote header-foto’s. Relevante informatie verdwijnt namelijk uit beeld. Bovendien scrollen de bezoekers niet zo snel naar beneden. Foto’s moeten duidelijk interesse wekken en bijdragen aan actie door de bezoeker. Je wilt ze triggeren om verder te kijken op jouw site.

Tip 3. Gebruik geen te grote header-foto’s

Het is algemeen bekend dat visuele content belangrijk is op een website. Toch moet je oppassen met te grote header-foto’s. Relevante informatie verdwijnt namelijk uit beeld. Bovendien scrollen de bezoekers niet zo snel naar beneden. Foto’s moeten duidelijk interesse wekken en bijdragen aan actie door de bezoeker. Je wilt ze triggeren om verder te kijken op jouw site.

Tip 4. Meer conversie door opsommingen

Bezoekers lezen online geen lange, ongestructureerde teksten. Zet daarom jouw content op overzichtelijke wijze op jouw website. Maak gebruik van opsommingen en lijstjes, want die trekken de aandacht. Kopjes en opsommingstekens bekijk je eerst, als je de webpagina scant. Wanneer je informatie in een lijstje zet, kan de lezer die trouwens sneller opnemen.

Tip 5. Laat de call-to-action op meerdere plekken op je pagina terugkomen

Het blijkt dat websitebezoekers maar zo’n 20% van de tekst op een webpagina lezen. De plek van de tekst is daarbij ook van belang. De linkerkant van het scherm blijkt favoriet. Mensen op internet zijn ook gek op het klikken op linkjes.

Maak daarom je informatie visueel aantrekkelijk. Denk bijvoorbeeld aan in het oog springende actieknoppen. Deze buttons hebben het meeste effect als je ze zowel bovenin als onderaan een pagina zet. Bezoekers die naar beneden scrollen om de pagina verder te bekijken, gaan niet zo snel weer omhoog.

Zo zorg je ervoor dat die bezoekers ook onderaan op een call-to-action kunnen drukken. Dat heeft een positief effect op je conversie.

Meer tips of advies?

Wil je direct aan de slag met deze tips om je website efficiënter en effectiever te maken? Kun je daar nog wel wat meer tips of advies bij gebruiken? Het team van Prosos staat voor je klaar.

Bron: presentatie van conversie-specialist Karl Gillis

Geen reactie's

Geef een reactie